site.btaСпоред министъра на транспорта на Северна Македония България оказва натиск за алтернатива на ж.п. Коридор 10

Според министъра на транспорта на Северна Македония България оказва натиск за алтернатива на ж.п. Коридор 10
Според министъра на транспорта на Северна Македония България оказва натиск за алтернатива на ж.п. Коридор 10
Александър Николоски, министър на транспорта на Северна Македония. Снимка: Пресслужба на правителството на Северна Македония

България оказва огромен натиск за създаване на алтернатива на железопътния Коридор 10, твърди в интервю за ТВ Телма министърът на транспорта на Република Северна Македония Александър Николоски. 

„Приоритет на България е да работи по алтернатива на Коридор 10 и това е най-голямата битка, която се води „зад завесата” в момента. Защото Коридор 10 е най-печелившият коридор в Южна Европа. Вместо от Ниш железопътната линия да се спуска към Скопие и Солун, (България иска линията) да тръгне на изток към Босилеград, след което да се спусне по река Струма през България и след това да се свърже със Солун. Ако това се реализира, (Северна) Македония ще се превърне в апендикс на Балканите. И затова (българите) са нервни, защото ние нарушаваме тази стратегия, като се фокусираме върху коридорът (Коридор 10), който е икономически най-изгоден (за Република Северна Македония) и най-естествен. В същото време строим и Коридор 8”, каза в интервюто Николоски.  

Министърът на транспорта твърди, че железопътна линия към България е в интерес на Северна Македония, а строителството на третата й фаза - от Крива паланка до Деве баир, ще продължи, след като с посредничеството на Европейския съюз „бъдат коригирани всички недостатъци”. 

 „По отношение на цената вече е договорено, и това е записано в протокола от втората среща между македонската страна, българската страна и Европейския съюз, тя да бъде преразгледана. Нека да видим как се е стигнало до тези суми и кой ги е прогнозирал. Много е хубаво, че Европейският съюз ще участва в одита. Най-доброто доказателство, че проектът е неосъществим е това, че от седем компании, които участваха в обществената поръчка, шест не са от държави от ЕС, а седмата, която е от страна членка на ЕС, предложи нереална цена. И трето къде сте видели тунел да се прави наполовина? Това казва всичко по отношение на проекта. Ако ме питате дали по този проект ще се работи - не, няма да се работи. Ако ме питате дали ще строим железница до България, да - ще строим. (Северна) Македония е единствената (държава), която в момента извършва дейности по железопътния Коридор 8”, твърди Николоски.

На въпрос защо в Албания и България не се работи по паневропейския железопътен коридор, той отговори, че на Албания й е скъпо, а България има за свой приоритет да работи по алтернатива на Коридор 10.

Николоски отново повтори, че „по този проект няма да се работи” и отбеляза, че компанията, проектирала третата част от железопътната линия до България (от Крива паланка до Деве баир, където е и границата с България), е същата, която не е завършила болницата в Щип и с която Северна Македония в момента е в процедура на арбитраж.

„Дали е нормално да се изхарчат 560 млн. евро за 24 км ж.п. линия категория Б. Мисля, че не е и това няма да се случи, поне докато аз съм тук. Дали е логично да се гради наполовина тунел? Планината ще рухне, ако не го изградите цялостно. И трето - дали заради това, че някой преди това е правил грешки ще трябва да ги прикриваме с геополитически, геостратегически или не знам какви приказки. Това няма нищо общо нито с геополитика, нито с геостратегия, нито с добросъседските отношения между (Северна) Македония и България. Това, което мисля за актуалните български политици цялата общественост го знае. Но едното няма връзка с другото. Това има връзка с възможността да се изгради (ж.п. линията по този проект), посочи Николоски. 

По думите му Коридор 10 е този, който „кръвоснабдява” икономиката на Северна Македония, докато по Коридор 8 бизнес не се случва. 

След среща днес в Съюза на стопанските камари на Северна Македония Николоски уточни, че разговорите с българската страна по железопътната връзка ще продължат в Скопие в края на месеца. 

/СГ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 22:58 на 22.12.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация