site.btaМинистърът на транспорта на Северна Македония отговаря на въпроси в парламента относно Коридор 8
Вицепремиерът и министър на транспорта на Република Северна Македония Александър Николоски отговаря днес на депутатски въпроси в парламента във връзка с жп коридор 8.
Северна Македония е победила България с 3:0 по отношение на жп Коридор 8, каза Николоски, като използва футболна терминология.
В отговор на въпрос на депутата от СДСМ Митко Трайчуловски дали строителството на жп Коридор 8 се бави умишлено, за да бъде даден приоритет на Коридор 10, Николоски заяви, че рехабилитацията и реконструкцията на Коридор 10 е абсолютно необходима, защото той би бил „кръвоносната система” на Северна Македония, но се работи и по Коридор 8, като проблемна е третата фаза - от Крива паланка до границата с България. По думите му и трите аргумента на Северна Македония по отношение на израждането на Коридор 8 са били приети и той очаква българската страна „да събере смелост и да бъде направена третата среща в Скопие”.
Срещи между представители на българското министерство на транспорта, на министерството на транспорта на Северна Македония и представители на ЕК се проведоха в Брюксел и в София.
„Тази седмица (срещата) трябваше да е в Скопие, сега (българската страна) питат за следващата (седмица). Нека съберат смелост, да дойдат и веднъж завинаги този въпрос да се затвори. Нашите аргументи са ясни - цената (на третата фаза от жп Коридор 8 на територията на Северна Македония) трябва да се преразгледа, защото не е възможно изграждането на жп линия да струва 560 млн. евро, трябва да има съвместно проектиране на потенциалния тунел, който трябва да свърже двете страни и те (България) да свършат своята част от работата, тоест да се свържат с границата”, заяви Николоски от парламентарната трибуна.
По думите му Албания също не работи по изграждането на жп Коридор 8, който трябва да свърже пристанището Бари, през Албания, Северна Македония и България до Черно море.
„От другата страна на Коридор 8 (Албания) съседът ни има някаква железница от времето на Енвер Ходжа, която свършва в местността Лин. Но ако следите медиите, те започнаха да работят по две железопътни линии, които не са свързани със (Северна) Македония, а именно Дуръс - Тирана, а другата, която искат да построят, е от Валона - Дуръс - Бари и да се свържат с пристанището на Бари, като напълно игнорират потенциалния Коридор 8. И трябва да се запитаме трябва ли да харчим пари за нещо, което няма да ни свързва с никого”, заяви Николоски.
Приоритетната работа по Коридор 10 Николоски обяви още в началото на мандата си като министър на транспорта. Първоначалното му намерение беше да убеди донорите на жп Коридор 8 част от средствата да бъдат прехвърлени към Коридор 10. Обществената поръчка за третата фаза на железопътната линия от Крива паланка до границата с България беше спряна и Николоски заяви, че „по този проект” няма да се работи и трябва да бъде направен нов проект, съвместно с България, а на срещата, проведена в София с представители на двете министерства на транспорта и ЕК, беше решено трансграничното тунелно съоръжение „Деве баир“ е по-целесъобразно да бъде изградено от един изпълнител.
/СГ/
news.modal.header
news.modal.text