ОБОБЩЕНИЕ

site.btaШведските власти се качиха на борда на българския кораб "Вежен" на фона на призиви за нови правила в Балтийско море

Шведските власти се качиха на борда на българския кораб "Вежен" на фона на призиви за нови правила в Балтийско море
Шведските власти се качиха на борда на българския кораб "Вежен" на фона на призиви за нови правила в Балтийско море
Корабът за насипни товари на БМФ "Вежен". Снимка: Параходство Български морски флот

Шведската брегова охрана се качи на танкер, след като започна разследване на саботаж във връзка с повреда на пореден телекомуникационен кабел в Балтийско море, предаде ДПА.

Излъчени днес кадри на шведската държавна телевизия SVT показват как официални представители на властите на Швеция се качват през нощта на борда на българския кораб "Вежен", плаващ под малтийски флаг. Сутринта плавателният съд е хвърлил котва южно от град Карлскруна в Южна Швеция, придружен от патрулен кораб и катер на шведската брегова охрана.

Повреденият кабел минава между Швеция и Латвия и се използва от латвийските държавни медии. Той е повреден на място, намиращо се в изключителната икономическа зона на Швеция в Балтийско море.

Късно снощи шведската прокуратура обяви, че разследва "сериозен саботаж" и е задържала плавателен съд във връзка с инцидента.

Това е поредна такава повреда през последните месеци. След като редица подводни кабели очевидно бяха обект на посегателство, което предизвика проверка на уязвимостта на тази критична инфраструктура.

През декември имаше подозрения, че повреда е била причинена от котвата на кораб, за който се твърди, че принадлежи на така наречения руски "сенчест флот". Става дума за танкери и други товарни кораби, които имат непрозрачни структури на собственост и се използват от Русия, за да заобикаля санкциите, наложени в резултат на инвазията в Украйна, например при транспортирането на петрол.

ЕС наложи санкции на десетки от тези кораби. Действителният размер на флота обаче вероятно е много по-голям. Президентът на Литва Гитанас Науседа каза, че в моретата се намират около 600-1000 кораба, принадлежащи към този "сенчест флот".

Нови правила за Балтийско море?

Литовският министър на външните работи Кестутис Будрис призова за нов поглед върху действащите правила за корабоплаване в светлината на повредения неотдавна кабел.

"Правилата за корабоплаване в Балтийско море трябва да бъдат преразгледани, особено когато става въпрос за използването на котви", написа вчера Будрис в платформата "Екс".

"Флотът в сянка ... по-голям проблем, който излага на риск околната ни среда и критичната инфраструктура", добави той.

Началникът на Генералния щаб на литовската армия Каспарс Пуданс също се застъпи за хармонизирането на националните и международните правила, тъй като е невъзможно да се наблюдава всяка морска миля от Балтийско море.

В момента, в който е забелязана повредата на подводния кабел, в морската зона между Вентспилс и Готланд, в района е имало повече от 70 кораба, каза той пред журналисти.

Според директора на Литовското национално радио и телевизия Гиртс Озолс възстановяването на повредения кабел може да отнеме от няколко дни до няколко седмици. Повредата на кабела не оказва влияние върху крайните потребители, каза той по латвийската телевизия.

Германия се присъедини към разследването на повредата на кабела

Германия заяви днес, че ще участва в разследването на повредата на кабела.

Правителствен говорител посочи участието на Германия в операцията на НАТО "Балтийски страж", като заяви, че то допринася за разследването. Операцията "Балтийски страж" стартира в Хелзинки на 14 януари с цел защита на критичната подводна инфраструктура.

"Инцидентът показва още веднъж колко уязвима е критичната подводна инфраструктура", каза говорителят. Той добави, че увеличаването на присъствието на НАТО в региона е от основно значение за Германия.

/ДИ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 05:01 на 29.01.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация