site.btaВърховният съд на САЩ отказа да се произнесе по жалба срещу предупредителните изображения на кутиите за цигари

Върховният съд на САЩ отказа да се произнесе по жалба срещу предупредителните изображения на кутиите за цигари
Върховният съд на САЩ отказа да се произнесе по жалба срещу предупредителните изображения на кутиите за цигари
Изображения, предложени през 2019 г. от Американската агенция по храните и лекарствата за задължително поставяне на кутиите за цигари. Снимка: Американската агенция по храните и лекарствата чрез АП

Върховният съд на САЩ вчера отказа да се произнесе по въпроса дали графичните предупреждения за риска от тютюнопушенето, които компаниите производители на подобни продукти са законово задължени да поставят на кутиите за цигари, нарушават правото им на свободно изразяване, предаде Ройтерс

Магистратите отклониха жалба, внесена от "Ар Джей Рейнолдс"  (RJ Reynolds) и от други тютюневи компании, срещу съдебно решение на по-низша инстанция, според което изискванията на Агенция за контрол на храните и лекарствата на САЩ за графични предупреждения по цигарените кутии не нарушават правата на производителите.

Агенцията въведе въпросното изискване през 2020 г. по време на първия президентски мандат на Доналд Тръмп. Предупрежденията за рисковете от тютюнопушенето следва да се поставят в горната част на цигарените кутии и да заемат 50% от опаковките и 20% от рекламите. 

Агенцията за контрол по храните и лекарствата изготви списък с 11 стандартни предупреждения, които включват изображения на стъпала с ампутирани пръсти, на бебе с намалена маса и размери по време на вътреутробното си развитие, както и на жена с голямо туморно образувание на врата. Освен това има и текстове, изброяващи различни рискове за здравето.

"Ар Джей Рейнолдс", която е част от  "Бритиш американ табако" (British American Tobacco) и "Империал брандс" (Imperial Brands), заедно с други тютюневи компании, през 2020 г. заведоха дело в опит да оспорят изискването за графичните предупреждения.

Един от аргументите им пред съда е че въпросните етикети нарушават правото им на свобода на словото. Компаниите твърдят, че биват принуждавани да подкрепят посланието на американското правителство срещу тютюнопушенето чрез изображения, които според тях представят погрешно или преувеличават последиците, които този навик има за здравето.

По данни Американската белодробна асоциация през последните шест десетилетия процентът на пушачите в САЩ е намалял драстично - от 42,6 % от възрастните американци през 1965 г. до 11,6 % през 2022 г. Но според Центровете за контрол и превенция на заболяванията в САЩ тютюнопушенето все още е причина всяка година в страната да умират повече от 480 000 души.

Агенцията за контрол по храните и лекарствата казва, че предупрежденията са оправдани с оглед интереса на американското правителство да насърчава по-доброто разбиране на рисковете за здравето, които носи тютюнопушенето. 

/АМ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 06:42 на 26.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация