site.btaАНП: Потребителите са песимистично настроени, но не го показват, каза главният икономист на Нидерландската статистическа служба
Нидерландският потребител има значителен принос за икономическия растеж на страната през третото тримесечие. Разходите за дрехи и домашно обзавеждане са се увеличили. Въпреки това потребителското доверие все още е сравнително ниско. „Настроенията все още са мрачни, но потребителите не го показват“. Това съобщи главният икономист на Статистическата служба на Нидерландия Петер Хeйн ван Мюлиген, предаде Националната новинарска агенция на страната АНП.
Потреблението на домакинствата е нараснало с 0,8% през третото тримесечие. „Това, което може да играе роля, е, че хората имат повече средства за харчене. Заплатите растат по-бързо от цените, въпреки че инфлацията все още е висока. Но инфлацията е видима в цените на наемите на жилища и тютюна, наред с други неща. Така че, ако хората не пушат или не наемат жилище, те не са засегнати от тези повишени цени“, обяснява Ван Мюлиген.
За сметка на това потребителското доверие все още е отрицателно и беше минус 21 пункта през септември, съобщи по-рано статистическата служба. Доверието леко се подобри през септември в сравнение с август, но отново спадна до минус 22 пункта през октомври.
Често чувано от Ван Мюлиген обяснение за мрачните нагласи е, че цените са все още високи, например в супермаркета. „Пикът на инфлацията е зад гърба ни, но потребителите все още са шокирани от това колко високи са цените при пазаруване“, каза главният икономист. „Хората имат представа за това колко обикновено трябва да струва нещо. Тази представа все още не се е променила - както, например, не смятаме, че е нормално на някои места един хляб да струва 5 евро.“
(Новината се разпространява по споразумение между БТА и АНП)
/ГГ/
news.modal.header
news.modal.text