site.btaТАСР: Словашката държавна газова компания сключи договор за доставка на газ от Азербайджан
Словашката държавна газова компания СПП (SPP, Slovenský plynárenský priemysel – „Словашка газова промишленост“) сключи краткосрочен пилотен договор за доставка на газ с азербайджанската компания СОКАР, предаде словашката новинарска агенция ТАСР.
СПП в момента обмисля възможността за дългосрочен договор със СОКАР, след като пилотното споразумение бъде изпълнено и оценено, заяви говорител на СПП Ондрей Себеста.
„СПП дълго време подкрепя продължаването на транспортирането на газ през Украйна, защото това е най-изгодното решение за нашите клиенти. Все пак, поради високия риск от спиране на доставките на газ през източното разклонение, ние предприемаме мерки да гарантираме при всякакви ситуации сигурни доставки на газ за нашите клиенти – от големите промишлени потребители до домакинствата“, заяви генералният мениджър на СПП Войтех Ференц.
В момента СПП е сключил стандартни диверсифициращи търговски договори за покупката на газ от неруски източници като „Бритиш Петролеум“, „Ексън Мобил“, „Шел“, ЕНИ и Ре Ве Е. Тези договори са гъвкави както по отношение на обемите, така и на сроковете.
Ако доставките по украинския тръбопровод бъдат прекъснати, Словакия има разнообразни транспорти маршрути и варианти за транспорт на газ от всички съседни държави. Предпочитаният алтернативен транспортен маршрут за СПП през зимния сезон е тръбопроводът от Германия през Чехия.
В случай на окончателен срив на доставките през Украйна южният транспортен маршрут през тръбопровода „Турски поток“ през Турция, България, Сърбия и Унгария също може да стане важен. Този маршрут може да предостави на Словакия руски и азербайджански газ.
В началото на процеса на търсене на алтернативни доставки СПП предупреди, че диверсификацията има цена и в случай че руският газ тече към Словакия само частично или изобщо спре, останалите варианти ще бъдат значително по-скъпи.
Ако компанията загуби достъп до руските доставки и трябва да закупува целия необходим обем газ от други източници и физически да го транспортира до Словакия, това може да струва допълнителни 140 милиона евро.
(Тази информация се разпространява по споразумение между БТА и ТАСР)
/НС/
news.modal.header
news.modal.text