site.btaБЕЛГА: Пристанище "Северно море" регистрира спад в обработката на товари заради войната и енергийната криза
Геополитическите конфликти оказват своя ефект на далечни разстояния, за което са свидетелство и данните от белгийско-датското пристанище на Северно море (North Sea Port) за 2023 г. За миналата година през него са минали с 11% по-малко стоки поради войната в Украйна и енергийната криза, предаде белгийската новинарска агенция Белга.
Пристанището е регистрирало 65.9 млн. тона обработени товари по море и 61.5 млн. тона, пристигнали по вътрешните водни пътища.
Това представлява намаление от 10.7 млн. тона в сравнение с 2022 г., когато са били регистрирани 138.1 млн. тона. През 2022 г. представянето на пристанището е било добро и то е показало, че се отърсва от предишните шокове.
„След Брекзит и кризата от Ковид-19 трансбордирането (прехвърлянето на стоки от един вид транспорт на друг) успя да се възстанови, каза изпълнителният директор на пристанището Даан Шалк.
“За съжаление, случаят с настоящата криза не е такъв“.
Миналата седмица пристанище Антверпен-Брюж е декларирало 5.5% спад в обработката на товари по море по същите причини.
Много индустрии бяха натрупали запаси от суровини в очакване на търговските санкции срещу Русия. Резултатът е, че Русия изпадна от челните места в списъците с основните търговски партньори, като само през 2023 г. е била преустановена 42% от търговската дейност с нея.
Междувременно Украйна, която никога не е била важен търговски партньор на пристанището, не може да задържи позициите си и понася щети от конфликта.
През 2023 г. САЩ са били основен търговски партньор на пристанището с 5.4 млн. тона обработени стоки, което представлява спад от 13% в сравнение с 2022 г.
Втора е Великобритания с 4.7 млн. тона, следвана от Бразилия с 4.5 млн. тона. След нея са Канада, Швеция, Русия, Норвегия, Финландия, Австралия и Франция.
(Новината се разпространява по споразумение между БТА и Белга)
/ПГ/
news.modal.header
news.modal.text