site.btaВ Нидерландия химически танкер вдига платна срещу замърсяването

В Нидерландия химически танкер вдига платна срещу замърсяването
В Нидерландия химически танкер вдига платна срещу замърсяването
Японски химически танкер. Снимка: АП/Киодо

Новаторският химически танкер "Кемикъл Чалънджър" (MT Chemical Challenger) е оборудван с гигантски алуминиеви "платна", които му помагат да задвижва своите 16 000 тона със силата на вятъра, предаде АФП.

Понастоящем танкерът е на път от Нидерландия към Истанбул на пробно плаване за тестване на тази нова технология, която трябва да позволи на капитана да спести между 10 и 20 процента от горивото.

"Като запален мореплавател дълго време мислих как бихме могли да направим нашата индустрия по-щадяща за околната среда", казва Нилс Гроц, главен изпълнителен директор на компания "Кемшип", която управлява флотилия от химически танкери, плаващи предимно между пристанищата на САЩ в Мексиканския залив и Средиземно море.

"Днес пускаме на вода първия ни задвижван от вятъра химически танкер, който се надяваме да послужи за пример на останалата част от света", каза той пред АФП миналия петък, когато плавателният съд потегли от Ротердам.

Танкерът "Кемикъл Чалънджър" с тегло 16 000 тона е оборудван с четири 16-метрови платна, наподобяващи крилата на самолет.

Собственикът му се надява да насочи корабоплавателната индустрия, която има огромен въглероден отпечатък, към предимствата на вятърната енергия.

Световното корабоплаване е допринесло за 2 процента от глобалните въглеродни емисии през 2022 г., според Международната агенция по енергетика.

Новите насоки на Международната морска организация предвиждат емисиите от корабоплаването да бъдат намалени с минимум 40 процента до 2030 г. и сведени до нула до 2050 г., за да се изпълни Парижкото споразумение за климата.
       
"Морският транспорт винаги е бил изключително конкурентоспособен и ще бъде трудно да се постигнат тези цели", казва Нилс Гроц, който е скептичен относно непосредствената рентабилност на своя платноходен проект. 

"Трябва обаче да намалим емисиите на въглеродния диоксид и решихме, че няма да седим и да чакаме да се случи нещо магическо", допълва той.

В прессъобщение на "Кемшип" се посочва, че благодарение на платната на този кораб се очаква  годишно намаляване на емисиите с около 850 тона, което се равнява на емисиите на около 500 автомобила.
       
Идеята се ражда преди три години. В бъдеще други химически танкери на компанията също трябва да бъдат оборудвани с платна.
       
Монтирането на четирите платна на "Кемикъл Чалънджър" приключи миналата седмица в пристанището на Ротердам.

Построени като крило на самолет, твърдите алуминиеви платна са оборудвани със система от вентилационни отвори и дупки за максимизиране на въздушния поток при ветрове със скорост до 61 километра в час. 

Тази система умножава силата на вятъра по пет и дава същата мощност като въображаемо платно с размери приблизително 30 на 30 метра.

Съвременните твърди платна на днешните огромни кораби напомнят за времето, когато платното е било единственият начин за придвижване в океаните.

Те също така отварят отново отдавна забравени маршрути, които изпадат в немилост, когато парата и горивото заменят вятърната енергия.

"Опитваме се да намерим начин да интегрираме отново природата в технологията. Човек може да почувства отново как корабът плава по водата, точно както е било в миналото", казва Нилс Гроц. 

/ХТ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 05:01 на 25.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация