site.btaСиндикатът "Образование" към КТ "Подкрепа" проведе национално изследване за социалния статус на учителската професия

Синдикатът "Образование" към КТ "Подкрепа" проведе национално изследване за социалния статус на учителската професия
Синдикатът "Образование" към КТ "Подкрепа" проведе национално изследване за социалния статус на учителската професия
Д-р Юлиян Петров, председател на Синдиката "Образование". Снимка: личен архив на Юлиан Петров

Синдикатът "Образование" към КТ "Подкрепа" направи национално изследване за социалния статус на учителската професия и факторите, които привличат или отдалечават педагозите от образователните институции. В изследването участваха 4150 учители, родители и заинтересовани, съобщава д-р Юлиян Петров - председател на Синдиката "Образование".

Той уточнява, че синдикатът цели да проучи ефективността на образователната политика за привличане и задържане на учители и за рейтинга на учителската професия в образователните институции на България.

90,7 процента от участващите в анкетата са отговорили, че трудовите възнаграждения, макар и увеличаващи се, не са релевантни на многобройните отговорности и задължения на учителите. Учителската професия е най-натоварваща, често учителите са подложени на бърнаут, затова и "високите", според анализатори, възнаграждения не са привличащи.

Само 6,3 на сто смятат, че възнагражденията са мотивиращи.

"В колективния трудов договор (КТД) за отрасъла "Средно образование" и в партийните програми на ГЕРБ и "Продължаваме промяната" са заложени ангажименти за учителска заплата, не по-ниска от 125% от средната брутна работна заплата за страната (СБРЗ) за страната", казва Юлиян Петров.

"Образователните анализатори упорито твърдят, че утвърдилата се тенденция за повишаване на учителските заплати вече привлича трайно млади учители в образователната система. Полярно на тези твърдения, 81% от участниците в изследването са отговорили, че възнагражденията категорично не компенсират нарастващите задължения и отговорности, и огромното прегаряне. Това пък от своя страна е отблъскващо за младите учители. Средната възраст на учителите в България не се е променила осезателно през последните пет години", добавя д-р Петров.

Той отбелязва, че само 19,5 процента от участниците са заявили, че в образователната система българските учители имат възможност за кариерно израстване. Останалите обаче са категорични, че вертикалното кариерно развитие (зам.-директор и директор, експерт, началник на РУО и т.н.) е изключващо за учителите.

Наставничеството е поредната формална политика, смятат 71% от респондентите, като само 20% допускат, че наставничеството на учители е ефективно развиваща се политика.

"Методическата подкрепа на учителите е приоритет във водещите образователни системи. Но 76,4% от анкетираните учители са убедени, че не могат да разчитат на методическа помощ от Регионалните управления на образованието (РУО), защото РУО отдавна са изгубили своя експертен ресурс, с който да изпълняват своята методическа функция", посочва Петров.

На въпроса защо сте станали и защо бихте останали учител, учителите са определили като най-важно "Призванието учител", а на второ място са наредили устойчивата и повишаваща се заплата.

Очевидно, за да се постигне промяна във възрастта на учителите, трябва да се промени отношението на българските институции и общество към професията на учителя.

Участниците в проучването са подредили по приоритет предложените в анкетата политики, както следва: 31,5% смятат, че учителят трябва да се постави в правилния кръг от пирамидата на педагогическата йерархия: над ученици, родители и неправителствени организации, 29,3% са категорични, че трябва да се възстанови авторитета на учителя - с гаранции от институциите и консенсус в българското общество. С 21,6% е подреден на трето място приоритетът "Гарантиране на автономността, неприкосновеността и опазването на физическото и психическо здраве на учителя и неговата личност".

В дъното на класацията остават забраната за оценка на учителския труд въз основа на документи; минимизирането на реалната и виртуална "бумащина" в работата на учителя; усещането за партньорство от РУО и Министерството на образованието и науката (МОН).

Синдикатът "Образование" e категоричен, че за добър рейтинг и привличане на млади учители е необходимо учителската заплата да стане 150% над СБРЗ за страната, регламентирано в Закона за предучилищното и училищно образование, а на започващите учители да им се осигури възможност за хоризонтално и вертикално израстване. Необходимо е да се утвърди политиката по наставничество, като в процеса се включат - както опитните учители, така и експертите в РУО, а административните институции да се подредят правилно йерархически и да партнират на учителя. Трябва да се работи също за превенция на агресията и спазване на училищните правила, което включва и "драконовски" мерки към родители, които не партнират; обемът на учебния материал да се намали, но не само на думи; в учебните програми, да се заложи компетентностния подход, проекто-базираното обучение и повече практика, за да се постигне по-добро качество на образованието и по-високи резултати в PISA, националното външно оценяване и държавните зрелостни изпити. Необходимо е да се намали тежестта на учебниците, да се прекрати абсурдната реалност началник на РУО, регионални и държавни експерти, да вземат по-ниски заплати от директори на училища и авторитетът на учителя да спре да бъде спорен, заявява председателят на Синдикат "Образование".

 

 

/АКМ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 11:26 на 24.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация