site.btaМедиаторите са включени за първи път в обхвата на Колективния трудов договор за образователната системата в България

Медиаторите са включени за първи път в обхвата на Колективния трудов договор за образователната системата в България
Медиаторите са включени за първи път в обхвата на Колективния трудов договор за образователната системата в България
Медиаторите са включени за първи път в обхвата на Колективния трудов договор за образователната системата в България. Снимка: МОН

За първи път медиаторите са включени в обхвата на Колективния трудов договор за системата на предучилищното и училищното образование. Тяхната дейност вече е и нормативно регламентирана в Наредбата за финансиране на институциите в системата на предучилищното и училищното образование, съобщиха от Министерството на образованието и науката (МОН).

По този начин училищата получават средства за възнаграждения на хората, които подпомагат учителските колективи, грижат се за връзката между семейство и училище, и за ежедневното включване на деца в образователния процес. Това стана ясно по време на церемония за награждаване на отличените в конкурса “Медиатор на годината“ от министъра на образованието и науката, проф. Галин Цоков.

Събитието се проведе в МОН и се организира от Центъра за междуетнически диалог и толерантност “Амалипе“. Веселин Сандев от 1-во НУ "Христо Смирненски" в град Омуртаг бе обявен за “Медиатор на годината“. Призове получиха още петима медиатори за работата си с деца и родители от страната - Радослава Спасова, Диана Царибродска, Ивета Иванова, Силвия Павлова и Атанас Атанасов. Проф. Галин Цоков връчи и плакет на МОН на Деян Колев за цялостната му дейност и последователни усилия за развитие на мрежата от медиатори в цялата страна.

“Благодарим, че спасихте професията ни и за толкова кратки срокове направихте всички стъпки, за да бъдем истинска част от системата на образованието’’, обърна се председателят на УС на Център “Амалипе“ - Деян Колев към министър Цоков. Той изтъкна и факта, че след направените нормативни промени, ще се позволи на повече училища да назначат медиатори със средства от бюджета си, а финансиране ще се използва и от новия проект “Успех за теб“ с европейско финансиране.

Министър Цоков благодари на Деян Колев и екипа на Центъра за съвместна работа по отношение на осигуряването на достъп до образование за всяко дете и ученик, както и за работа с родителите. За своя труд и усилия за образователна интеграция, медиаторите бяха приветствани и от Лало Каменов, директор на Центъра за образователна интеграция за деца и ученици от етническите малцинства. Той поздрави учениците за предстоящата ромска Нова година, а също и арменската общност, която я посреща на 6 януари.

След официалната част по награждаване ученици от СУ "Христо Смирненски" в Гулянци представиха традиционни обичаи за отбелязването на ромската Нова година и сурвакаха ръководството и експертите от МОН. Гости на тържеството бяха заместник-министрите Емилия Лазарова и Мариета Георгиева, началникът на кабинета на министъра - Наталия Михалевска, директорът на дирекция “Приобщаващо образование“ Грета Ганчева, както и представителите на Българо-швейцарската програма за сътрудничество Томас Щауфер и Теменужка Кутевски.

В Колективния трудов договор е записано, че за длъжностите “образователен медиатор“, “помощник на учителя“ и други, които подпомагат учителските колективи, трябва да се изплащат не по-малко от 105% от минималната работна заплата, за която има средства в бюджета на училището.

“Медиаторите са ключов елемент в общите ни усилия по връщане и задържане на децата в клас и затова за мен беше много важно да променим механизма и регламента на тяхната работа, за да гарантираме устойчивост“, отбеляза министър Цоков. До този момент тяхната дейност се финансираше по различни проекти, а през 2023 г., поради изчерпано финансиране и липса на действия, имаше реална опасност тяхната работа да спре. -

На събитието стана ясно, че за учебната 2023/2024 г. са назначени общо 1184 медиатори в цялата страна. “Благодаря на всеки един от тях, за ежедневната им борба, за да останат децата в класната стая“, каза министър Цоков. Той подчерта важността на работата в екип между медиаторите и представителите на институциите в екипите, които работят в рамките на междуинституционалния Механизъм по обхващане, включване и предотвратяване на отпадането от образователната система на деца и ученици в задължителна предучилищна, и училищна възраст. През последните шест години в клас са върнати около 80 000 деца, като 50 000 от тях са се задържали трайно в училище, а голяма роля за това има и работата на медиаторите, допълват от МОН.

Всяка година МОН се стреми да увеличава средствата за работа с уязвими групи, които получават училищата допълнително. През 2021 г. това са около 30 млн. лева; за 2022 г. са над 34 млн. лв., а през 2023 г. надхвърлят 36 млн. лв. С тези средства може да се изплащат допълнителни трудови възнаграждения за служители, включени в екипите за обхващане и задържане на деца и ученици в образователната система; за заплащане на допълнителни учебни часове по български език в училищата, и на допълнителни модули за деца, които не владеят български език в детските градини. Те могат да се ползват и за наемане на персонал, ангажиран в подпомагане на достъпа до образование и предотвратяване на риска от отпадане от образователната система на децата, и учениците от уязвими групи, допълват от образователното министерство.

/ХТ/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 10:51 на 23.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация