site.btaНова експозиция на музея "Леополд" във Виена е посветена на Тила Дюрио - любим модел на художници и фотографи

Нова експозиция на музея "Леополд" във Виена е посветена на Тила Дюрио - любим модел на художници и фотографи
Нова експозиция на музея "Леополд" във Виена е посветена на Тила Дюрио - любим модел на художници и фотографи
Alexander Binder 1888 - 1929, Tilla Durieux, 1924-27, Fotografie 17 x 23 cm ,Akademie der Künste, Berlin, Tilla Durieux Archiv, Nr. 248_5. Снимка: Akademie der Künste, Berlin, Tilla Durieux Archiv, Nr. 248_5

Виенският музей „Леополд“ посвети своята нова експозиция на личността на една от най-често рисуваните и снимани жени на своето време - Тила Дюрио.

Родена като Отилия Хелене Ангела Годефрой през 1880 година във Виена, тя подобно на грозното патенце търпи разочарования в опитите си да се изяви като актриса. Обидни забележки като „по-добре се научете да готвите“ не я смущават и тя израства като звезда в театъра и киното, известна с името Тила Дюрио - фамилия, която заема от своята баба.

Дюрио е актрисата с най-много портрети на известни художници, скулптори и фотографи. Ролите й са така разнообразни както художниците, които я рисуват. Сред тях са Огюст Реноар, Макс Слевогт, Ловис Коринт, Франц фон Щук, Чарли Туроп, Ернст Барлах, Оскар Кокошка, Макс Опенхаймер, фотографките Фрида Рис и Лоте Якоби.

Музеят „Леополд“ показва 233 произведения: 14 маслени платна, 16 скулптури, 81 рисунки и 84 снимки, които представят Дюрио като модерна жена и политически ангажирана личност.

След като завършва своето артистично образование във Виена и кратки пребивавания в Оломюц и Вроцлав, през 1903 година тя заминава за Берлин при Макс Райнхард, един от най-изтъкнатите режисьори на немскоезичния театър в началото на 20-и век. След няколко малки роли, Дюрио прави фурор, превъплъщавайки се в образа на Саломе в едноименното произведение на Оскар Уайлд. Така се ражда митът Тила Дюрио и актрисата е ангажирана в най-известните театри на Европа, следват ангажименти и в киното.

Първият съпруг на актрисата, творецът Ойген Спиро, я въвежда в средите на хората на изобразителното изкуство. С втория си мъж Паул Касирер, търговец на изкуство и издател, тя става част от тези среди. До началото на нацизма Тила Дюрио остава в Германия, ангажира се не само като творец, а и със социални и политически въпроси. Със своя трети съпруг Лудвиг Катценеленбоген, индустриалец от еврейски произход, тя успява да емигрира в Прага, а оттам в Швейцария. Завръща се за малко в Берлин, става гражданка на Хондурас и след като Швейцария не дава виза на съпруга й,  семейството успява да емигрира през Италия в Загреб. Опитите да заминат за САЩ се провалят, съпругът й е заловен от Гестапо и депортиран в Берлин, където умира. Дюрио остава в Загреб и работи в куклен театър, участва активно в антифашисткото съпротивително движение. През 1952 година актрисата се завръща триумфално на сцената в Берлин като „грандамата“ на театъра.

Изложбата в "Леополд" е организирана в сътрудничество с музея "Георг Колбе" и архива на Академията на изкуствата в Берлин.

Във Виена може да бъде посетена до края на февруари, след това ще бъде показана в Берлин. 

 

 

 

/ТС/

news.modal.header

news.modal.text

Към 07:43 на 01.02.2023 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация