site.btaЩе се получи едно огледало на Балканския полуостров, каза Цветана Манева за програмата на „Сцена без граници“

Ще се получи едно огледало на Балканския полуостров, каза Цветана Манева за програмата на „Сцена без граници“
Ще се получи едно огледало на Балканския полуостров, каза Цветана Манева за програмата на „Сцена без граници“
Пресконференция в Народния театър по повод началото на инициативата #СценаБезГраници. На снимката (от ляво надясно): директорът на Народен театър Васил Василев и актрисата Цветана Манева. Снимка: Благой Кирилов/БТА (ВЯ)

Тази година ще се получи едно огледало на Балканския полуостров. Това каза пред медии Цветана Манева по повод програмата на инициативата „Сцена без граници“.

Девет спектакъла от осем държави и три филмови прожекции ще бъдат представени в София през юни. Организатори са Народен театър „Иван Вазов“ (НТ) и 19-ото издание на платформа „Световен театър в София“ на фондация „Виа фест“.

Има частица внимание един към друг, смята Цветана Манева. По думите ѝ без взаимност, диалог, съпричастност и състрадание няма да може да съществува нищо не само на Балканския полуостров, а в целия свят. Наш дълг е да зареждаме със светлина това прословуто движение на чувства и мисли от сцената към зрителната зала и обратно, добави актрисата.

Проф. Николай Йорданов разказа, че селекцията е резултат от проект „Театрални мостове в Югоизточна Европа“, с който от платформата „Световен театър в София“ са кандидатствали по програма за представяне на европейски продукции пред българска публика. „Мисля, че е интересно да погледнем къде стоим ние в този балкански калейдоскоп“, каза той.

Проф. Йорданов обясни, че по време на форума ще бъдат представени два спектакъла на Силвиу Пуркарете, който е „не просто румънски режисьор, а режисьор от световна величина“. „Веднъж идва със спектакъл от Румъния, с който, всъщност, откриваме на 4 юни „Световен театър в София“ - „Орачът и смъртта“. Това е един изключително интересен текст и, разбира се, спектакъл. След това колегите от Народния театър са поканили пък негов спектакъл, който е копродукция с японски театър“, посочи той.

Според Асен Терзиев балканският фокус не е предварително планиран, но е посока, в която е добре да се работи и занапред. Правило ми е впечатление, че когато идват международни гости, те не се интересуват толкова да видят най-новия спектакъл от големите имена по европейските фестивали в момента, а се интересуват от онова, което може да предложи местната сцена, отбеляза той.

„Винаги в програмата се опитваме да представим някое голямо емблематично име за съвременния театър и тази година безспорно голямото име от програмата е режисьорът Силвиу Пуркарете“, посочи Терзиев. Той разказа, че в програмата на „Световен театър в София“ ще може да се види един от последните спектакли на Силвиу Пуркарете, правен в Румъния. „Любопитното тук е, че това е представление, направено по един доста необичаен текст. Силвиу Пуркарете избира един поетически текст от 14-и век – „Орачът и смъртта“ на Йоханес фон Тепл, който драматизира една любима в Средновековието тема, която ние като че ли забравяме все едно – подготовката за смъртта“, каза Асен Терзиев.

По думите му линията за представяне на съвременни тенденции на световната сцена продължава с „96%“ – документален спектакъл от Гърция. „Той е направен изцяло по документи. Става дума за 96-те процента от евреите от Солун, които биват депортирани по време на Втората световна война. Тези, които видят представлението, ще открият много неочаквани паралели със ситуацията в България“, разказа Терзиев.

Друг акцент в програмата са представленията на български артисти, поставени в чужбина. Публиката ще има възможност да гледа спектакъла „Стълб от сол“ по най-новата пиеса на съвременния черногорски драматург Александър Радунович, поставен от режисьора Явор Гърдев в кралския театър „Зетски дом“ в Цетине, Черна гора, спектакъла на Стилиян Петров „Когато ние, мъртвите, се пробудим“ от Хенрик Ибсен, продукция на Националния театър в Нова Горица, Словения, и „Дон Жуан“ по Молиер на режисьора Васил Василев, поставен в Националния театър в Ниш, Сърбия.

„Медея“ и „Едип цар“ на Деклан Донелан ще бъдат представени заедно в една и съща вечер в Народния театър. Идеята е оттук насетне те да се играят заедно и да гостуват на много други фестивали, като това е идея и на самата компания на Деклан Донелан, отбеляза Асен Терзиев. 

В „Дом на киното“ са предвидени прожекции на „Колко е важно да бъдеш сериозен“ от Оскар Уайлд и „Д-р Стрейнджлав“, сценична адаптация по сценария на Стенли Кубрик. На 13 юни, изцяло с образователна цел, на сцената на театър „НАТФИЗ“ ще бъде представен за първи път с документалният филм за метода на работа на Деклан Донелан „Актьорската игра“. Режисьор е Софи Файнс.

„Изключително съм щастлив, че заедно със „Световен театър в София“ намерихме един общ път и отворихме една врата за едно много по-голямо събитие, което е свързано с международния театър най-вече в София. Вече, мисля, че за четвърта година си сътрудничим с каквото можем, като предоставяме нашата сцена на гостуващи спектакли. Но за първа година решихме да се обединим и да отворим един мироглед за едно по-голямо бъдеще“, каза пред медии директорът на Народния театър „Иван Вазов“ Васил Василев. „Надявам се тази „Сцена без граници“ да доведе до още повече партньори и още повече театри, които са в София и които могат да ни подпомогнат тази наша инициатива да става все по-голяма и по-голяма. И да могат софиянци да имат достъп до съвременна европейска и световна култура и най-вече световен театър“, добави той.

Младен Алексиев от международния отдел на Народния театър разказа, че от 2022 г. трупата полага съзнателни усилия в програмата на театъра да бъдат включени спектакли от други държави. Развиваме постепенно тази дейност, развиваме и своята международна мрежа от контакти, каза той.

По думите му благодарение на стартиралото партньорство с международният театрален фестивал в Сибиу в Румъния в рамките на програмата „Сцена без граници“ ще бъдат представени две представления. Едното е „Йона“ на режисьора Силвиу Пуркарете, по текста на румънския класик Марин Сореску, а другото - „Животът е само сън“ на корейската компания Icontact. Те са провокирани от международно разпространилия се кей поп тренд и преразглеждат корейските шамански традиции през оптиката на техно музиката, допълни Младен Алексиев.

/АВП/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 10:49 на 29.05.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация