site.btaОбсъжда се часовете по природни науки да се увеличат в гимназиалния етап, каза за БТА Асен Александров

Обсъжда се часовете по природни науки да се увеличат в гимназиалния етап, каза за БТА Асен Александров
Обсъжда се часовете по природни науки да се увеличат в гимназиалния етап, каза за БТА Асен Александров
Асен Александров - директор на 51-во Средно училище "Елисавета Багряна". Снимка: Димитрина Ветова/БТА

Обсъжда се часовете по природни науки, по математика и литература да се увеличат в гимназиалния етап за сметка на чуждоезиковото обучение. Има идея природните науки да продължат да се изучават и в 11-и, и в 12-и клас, а часовете за профили да са по-малко, каза за БТА Асен Александров - директор на 51-во Средно училище "Елисавета Багряна" в София, който е и председател на Сдружението на директорите в средното образование. 

Той обясни, че има идея природните науки в учебните програми да бъдат така преподавани, за да предизвикват интерес у учениците и те да заобичат тези учебни предмети. И освен общата култура, която ще придобият учениците, след като завършат, повече от тях да се записват в инженерни специалности в университетите. Това са кадрите, които са двигателите на икономиката. Сред тях са специалистите по природните науки и по информатика. 

В много държави има предмет "Наука"

Идеята е, освен да се увеличат с малко часовете по природните науки, учебната програма да се направи по начин, с който да има връзка между отделните предмети, каза Асен Александров. Сега те не са интегрирани, а в много държави има предмет "Наука", който обединява химия, физика, биология и част от географията, а при нас природните науки са отделни и разпокъсани. У нас в пети и шести клас има учебен предмет "Човекът и природата", но в гимназията вече не е така.

Идеята е да се интегрират тези знания и например, когато учениците изучават водата, да се запознаят с нейния химичен, физичен състав и да я изучават във всички аспекти. Тези знания ще останат за целия живот у учениците. И в международното изследване PISA задачите са свързани със знания, които са приложими в живота, отбеляза Александров. 

STEM обучението дава ли интегрирани знания на учениците?

STEM обучението предоставя много добри знания на учениците, но още не е интегрирано в самите учебни програми. Чрез кабинетите, които се оборудват за STEM обучението в училищата, преподаването се визуализира, каза Асен Александров.

Според него важен е не само обемът на часовете, в които ще се изучават природните науки, а какво точно ще се изучава в тях и какви умения те ще развият повече у учениците.

Учебниците по природни науки трудни ли са за учениците? 

Учебниците по природни науки - по биология, физика и химия, и по математика, са едни от най-трудните за учениците и трябва да бъдат повече свързани с практиката. Тези учебници трябва да са и по-интерактивни, каза Асен Александров, който е преподавател по математика. 

Той отбеляза, че вече има много електронни ресурси, които могат да представят всеки процес в природните науки - чрез схеми, диаграми и кратки филми. Ако учениците не могат да видят в час един химичен или физичен опит на живо, то той може да им се покаже чрез тези електронни ресурси, добави той.

За поредна година 51-во училище организира конференция по природни науки

Преди дни близо 200 учители от цялата страна обменяха добри практики и иновации в преподаването на природни науки в столичното 51-во Средно училище "Елисавета Багряна". Учителите участваха в Четвъртата национална училищна конференция "Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки". Училището беше домакин и организатор на двудневната конференция, на която бяха представени интердисциплинарни подходи и технологични решения в образованието, както и начини за подобряване на учебния процес чрез съвременни инструменти и методи. Форумът беше организиран с подкрепата на Министерството на образованието и науката, от което отбелязоха, че през годините конференцията се е утвърдила като платформа за обмен на добри практики и иновативни подходи в преподаването на природни науки.

Конференцията по природни науки, която организираме в нашето училище, е много интересна, защото има осем групи или работилници, обясни за БТА Асен Александров. Той уточни, че в един учебен кабинет се събират по 25 души - учители по химия, а в другите кабинети - учители по физика, по химия и по география. По този начин учителите по природните науки споделят в малки групи с колегите си своя опит в преподаването и създават мрежа помежду си за обмен на идеи.

Тези учители, които идват на нашата конференция по природни науки, са от цялата страна. Те са преподаватели по природни науки от пети до 12-и клас, уточни директорът на 51-во Средно училище "Елисавета Багряна".

Асен Александров отбеляза, че през 70-те години в България е имало пет матури - по физика, химия, биология, математика, история. 

 

/ТС/

news.modal.header

news.modal.text

Към 07:47 на 31.03.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация