site.btaВременните изложби са една подходяща форма на популяризиране на културното наследство, каза директорът на Музея на занаятите в Троян


Временните изложби са една подходяща форма на популяризиране на културното наследство, каза Елеонора Авджиева, директор на Музея на народните художествени занаяти и приложни изкуства (МНХЗПИ) в Троян по време на представянето на мартенския брой на сп. ЛИК в Националния пресклуб на БТА в Троян. Културното наследство е един много широк хоризонт, който не се свежда само до Античната, Средновековна или Възрожденска история, подчерта тя и разказа, че изложби на музея многократно са гостували из България.
„Организирането на изложби в чужбина е изключително трудоемък процес в административно отношение, свързано е със заплащане и на сериозни застраховки и спазване на ред финансови изисквания и за да се случи, зад музея трябва да застане някоя солидна институция“, посочи Авджиева.
Мога да кажа, че чуждестранните туристи, които посещават Музея на занаятите, се отнасят с изключително уважение към нашето културно наследство. Много са впечатлени от нашето специфично троянско наследство и начина, по който са представени занаятите, каза директорът на МНХЗПИ – Троян.
Тя посочи, че по-голямата част от посетителите на културната институция са български граждани от различни възрасти, които имат подчертан интерес към национално значими личности, факти и събития, случили се в региона. Според директора на музея в локално отношение аспектите на културното ни наследство се представят по един приятен за съвременния човек начин, но тя смята, че има още много неизползван резерв, особено в музейните колекции.
Крайно недостатъчно е просто да се намери една недвижима културна ценност. За да се разкрие нейната научна и информационна стойност, тя трябва да бъде добре реставрирана, да получи научна идентификация, да бъде публикувана и презентирана под някаква форма. Стана дума колко е трудно за малките музей, тъй като нямаме реставратори, а това е един много скъп процес.
Разбира се, начинът на експониране и представяне пред публика също има огромно значение. Много са информационните канали, по които културното наследство би могло да стига до публиките, но за всичко това трябват ресурси – не само финансови, а и чисто човешки, с които малките музеи са ограничени, подчерта Елеонора Авджиева.
/ХТ/
news.modal.header
news.modal.text