site.btaКръгла маса на тема „Културно наследство: медии, представяне, публичност. Политики на ЮНЕСКО за опазване и сътрудничество“ бе открита в УНСС


Университетът за национално и световно стопанство (УНСС) е домакин на кръгла маса на тема „Културно наследство: медии, представяне, публичност. Политики на ЮНЕСКО за опазване и сътрудничество“. Събитието се провежда днес в Голямата конферентна зала на университета.
То се организира от Университета за национално и световно стопанство – катедра „Медии и обществени комуникации“, катедра на ЮНЕСКО по медийна и информационна грамотност и културна политика за устойчиво развитие, Регионалния център за опазване на нематериалното културно наследство в Югоизточна Европа под егидата на ЮНЕСКО и Центъра за медийни изследвания, аудиовизуална политика и културни индустрии „Доц. д-р Биляна Томова“.
„За мен е огромно удоволствие и чест да ви поздравя от името на ректора на УНСС проф. Димитър Димитров и от мое име за организирането на този интересен форум. Аз се чувствам свързана с тази катедра, преподавала съм известно време в нея. Пожелавам ви успех“, каза доц. д-р Мария Воденичарова, зам.-ректор по научно-изследователска дейност на УНСС.
Д-р Ирена Тодорова, изпълнителен директор на Регионалния център за опазване на нематериалното културно наследство в Югоизточна Европа под егидата на ЮНЕСКО, каза, че в последно време се наблюдава не особено коректно представяне на информацията, която цели не да представи важността на темата нематериалното културно наследство и най-важното – начина, по който институциите работят, а много често се цели да се дезинформира публичността и да се създават предпоставка за нагнетяване на различно напрежение около тази тема. „Поради тази причина решихме, че е време да поговорим публично по темата за опазване на културното наследство, а и как го отразяваме в публичността“, обясни тя.
Доц. Мария Николова, ръководител на катедра „Медии и обществени комуникации“ в УНСС, обясни, че катедрата и в частност д-р Диана Андреева и д-р Ирена Томова извеждат тези въпроси в много практически аспекти през проектите, които правят. „Смятам, че това е едно естествено продължение на темата, поставяне на един много интересен, важен, нишов ъгъл, който се надявам да помогне да се разбере тази важност на културното наследство и да доведе до реални промени“, каза тя.
Доц. д-р Стела Ангова отбеляза, че са идентифицирани два важни стълба, които не намират своето място в публичното пространство и от гледна точка на държавните политики, и от гледна точка на медийното отразяване – медийната информационна грамотност и културните политики. „Така че днес ние правим едно интегриране на тези два стълба в едно, защото виждаме, че темата продължава да бъде игнорирана, виждаме, че като цяло темата за културата продължава да бъде недостатъчно представена, а ние говорим за едно критично мислене у гражданското общество и граждански активизъм“, отбеляза тя.
Д-р Диана Андреева, директор на Научноизследователския център за медийни изследвания, аудиовизуална политика и културни индустрии „Доц. д-р Биляна Томова“, отбеляза, че това, което те предлагат на първо място, е културното наследство да бъде включено като ежегодно присъствие в обществените медии. Това е включено и в Закона за закрила и развитие на културата, че министърът на културата и генералните директори на обществените медии могат да сключват споразумения за целенасочени предавания или програмно съдържание на обществените медии, посочи тя.
Задачата, която ние си поставяме, е скорошна среща с министъра на културата и инициатива проблемите на културното наследство в частност нематериалното културно наследство да намерят по-голямо внимание и по-голямо съдържание в обществените медии, каза още д-р Андреева.
Тя допълни, че през 2022 г. е подписана декларация, в която има два акцента – превръщане на културата в обществено достъпно благо това и на второ място - културните права. Именно акцент в тази декларация са младите хора и развитие на аудиторията.
Според нея манифестите на ЮНЕСКО не са с пожелателен характер, а следва да бъдат със задължителност. „Предлагаме създаване на единна платформа, в която всички титли на ЮНЕСКО да могат да качват всичките си събития и дейности на едно място и да може да бъдат популяризирани. Поставяме гражданите в една информационна асиметрия от всичко това, което се случва под егидата и под титлите на ЮНЕСКО“, каза тя.
Както БТА писа, събитието цели да разгледа предизвикателствата и да очертае перспективи не само пред медийното отразяване на културно наследство, но и включването на медиите катo активен участник в процесите по опазването му. В кръглата маса ще бъдат засегнати теми, свързани с осигуряване на публичност на културното наследство, като медийното отразяване на нематериалното културно наследство в България, институционалната комуникация относно материално и нематериалното културно наследство, медийната и информационна грамотност по темата за нематериалното културно наследство, както и международното позициониране на културното наследство.
/ВБ/
В допълнение
Избиране на снимки
Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.
Изтегляне на снимки
Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите
news.modal.header
news.modal.text