site.btaМладежи в Словакия откриват генерирано от изкуствен интелект съдържание в социалните медии на олимпиади по критично мислене

Младежи в Словакия откриват генерирано от изкуствен интелект съдържание в социалните медии на олимпиади по критично мислене
Младежи в Словакия откриват генерирано от изкуствен интелект съдържание в социалните медии на олимпиади по критично мислене
Рихард Вашко е координатор на Олимпиада по критично мислене, която се организира от Словашката асоциация за дебати. Олимпиадата е финалист за 15-ото изданаие на Наградата на Европейския икономически и социален комитет (ЕИСК) за гражданското общество. Снимка: Словашка асоциация за дебати

Над десет хиляди ученици в Словакия вече са участвали в Олимпиада по критично мислене, която е инициативата, класирана за финалист за Наградата на Европейския икономически и социален комитет за гражданското общество за 2025 г. В това състезание младите хора откриват генерирано от изкуствен интелект съдържание в ТикТок, проверяват фактите и съдържанието на песни на любими словашки музикални изпълнители, каза за БТА Рихард Вашко, координатор на проекта „Олимпиада по критично мислене“ на Словашката асоциация за дебати. Това е един от трите проекта, избрани за финалисти в 15-ото издание на Наградата на Европейския икономически и социален комитет (ЕИСК) за гражданското общество.

Състезанието се провежда от 2021 г., през миналата година в него са участвали 12 500 младежи от над 300 училища в Словакия, разказа Вашко. Олимпиадата е структурирана като състезание в три кръга, в което участват ученици, разделени в три възрастови групи. Те се справят с реални проблеми от медийната среда. Наблюдават и анализират медийно съдържание, с което младите хора се срещат всекидневно в Инстаграм, ТикТок, подлагат на проверка фактите в генерирано от изкуствен интелект съдържание.

През декември проведохме кръг от Олимпиадата, като разширихме обхвата в средното училище, поясни той. Вашко разказа, че идеята за състезанието се зародила е като иновация в дейността на Словашката асоциация за дебати, която от 25 години организира дебати сред младежите в Словакия.

Дебатите наистина са чудесна дейност, колкото и пристрастно да е мнението ми, защото тренират способността за критично мислене, учат да бъдем толерантни. Но е трудно тази образователна дейност да се развива, навлязохме в нещо като стагнация, защото клубове по дебати съществуват вече в цялата страна. Така преди четири години възникна идеята за Олимпиадата по критично мислене. Тя включва поредица от онлайн тестове, при които децата имат достъп до интернет, така че не им се налага да учат нещо наизуст например, като на други образователни състезания. В олимпиадата те отговорно и ефективно използват всички налични източници в интернет, за да проверяват факти и в същото време да им е забавно и интересно. Става дума не за знания на теория, а за умения, за това да получат знания и да развият способността да се ориентират в информационната среда, обясни Вашко.

От всички участници в Олимпиадата 50-те с най-висок резултат се явяват на финали в Братислава, където се конкурират един срещу друг на живо. Финалистите също така участват и в дебати, правят презентации на медийни теми.

Вашко посочи, че неправителствената организация предлага и безплатни онлайн курсове по медийна грамотност, които да се използват и от преподаватели, и от ученици. Темите засега са девет. Словашката асоциация за дебати предлага и връзки към забавни познавателни игри, както и безплатен достъп до записи от предишни издания на олимпиадите.

Словашката организация поддържа тесни контакти и партньорство с организация със сходна дейност в Чехия. Чешката асоциация за дебати е започнала да провежда по техния пример Олимпиада за медийна грамотност преди две години. Този опит показва, че това състезание може лесно да се пренася в различен национален контекст, отбеляза Вашко.

Словашката асоциация за дебати кандидатства за европейско финансиране с намерение да създаде Европейска олимпиада по критично мислене и страните, които проявяват интерес, можгат да провеждат национални състезания и след това да се организира такова на европейско ниво през лятото, каза Вашко.

На въпрос как измерват успехите на инициативата си, той отговори, че получават обратна връзка след всеки от кръговете на олимпиадата и от участниците, и от техните преподаватели. Резултатите се анализират и се отчитат при подготовката на следващите състезания. Организацията работи с група от учители, които участват в разработването на тестовете.

Авторите на проекта са започнали да използват и разработения от университета Кеймбридж „тест за податливост на дезинформация“, каза още Вашко. Предстои да натрупат данни, за да правят точни анализи.

Данните, с които разполагаме до момента, сочат, че 93 на сто от учителите, които участват в олимпиадите ни, казват, че намират подобрение в способностите на учениците си да разпознават дезинформация, каза Рихард Вашко.

Проекти на неправителствени организации от Белгия, Франция и Словакия са избрани за финалисти в 15-ото издание на Наградата за гражданското общество на ЕИСК. Сред общо 58 инициативи от 15 европейски страни, кандидатирали се в конкурса, има една от България. БТА представя българския проект и трите инициативи, избрани за финалисти от организаторите от ЕИСК. Церемонията за Наградата е на 20 март 2025 г. в Брюксел.

 

 

/ХТ/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 13:42 на 16.03.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация