site.btaОБНОВЕНА България няма да понесе репутационни щети от неосъщественото домакинство на сесията на ЮНЕСКО, каза министърът на културата Мариан Бачев пред БНТ


"Нашите партньори в Париж не са ни сърдити, напротив, очакват ни и ние ще се представим много добре там, убеден съм в това. В световен аспект няма да понесем никаква репутационна щета", коментира министър Мариан Бачев пред БНТ по повод скандала с българското домакинство на сесията на Комитета за световно културно наследство ЮНЕСКО.
На въпрос можеше ли София да домакинства сесията на ЮНЕСКО, Бачев отговори "Разбира се, че можеше и това щеше да е страхотно, ако всичко това се беше случило навреме."
"Изпитвам уважение към маестро Найден Тодоров, защото ние се познаваме от дълги години. Ние сме министри и искаме да задържим добрия тон на комуникация и аз няма да кажа лоши или груби думи срещу него. Тъй като трябва да поема горещия картоф от него и това налага да бъда по-обстоятелствен", добави Бачев.
Министърът разясни ситуацията около изпуснатите срокове и невъзможността София да бъде домакин.
"Това стана ясно около две седмици след встъпването в длъжност на новия кабинет. В края на януари започнахме анализи по отделните отдели и се разбра, че всъщност имаме много пропуснати срокове. Аз няма да кажа нищо по-различно от казаното в петък на парламентарния контрол. Просто има процедури, които трябва да се извървят. Тук говорим за една организация, която не е само на Министерство на културата или на Министерство на околната среда и водите. Това е екипна работа и са получени много сигнали, в това число още юни месец и от Външно министерство, че нещата не са в добра кондиция по отношение на тази организация, която изисква техническо време. Още на 6 ноември, най-късно, е трябвало да бъде ратифицирано в Народното събрание - осем месеца преди старта. Това не се е случило. Първото правителство на Димитър Главчев напуска, второто влиза, когато беше проблемът с Горица Кожарева и приемането на мандатите. Предполагам, че тогава Найден Тодоров е установил, че времето е много загубено. Те са направили от художествено-творческа страна неща, които са свързани с организацията, но техническата част не е била свързана и най-вече не е имало финансово обезпечаване."
Относно твърденията на бившия културен министър, че всъщност е направено много по отношение на организацията, включително и финансовата рамка, Бачев каза, че не знае дали финансовата рамка е приета, но Димитър Главчев не го е заложил в проектобюджета за 2025 г.
"Има обществени поръчки, чието организиране отнема около четири месеца. Винаги ще се намери кой да обжалва, това са още четири месеца. Отделно изискванията, които имат към зала 1 на НДК, която представителите на ЮНЕСКО са си харесали, за осветление и озвучаване. Хората, които трябва да бъдат настанени, имат изисквания за три, четири, пет звезди, хотелите да нямат въглероден отпечатък по климатичните системи. За съжаление, не можем да сме сигурни, че ще отговорим на тези изисквания, защото от страна на ЮНЕСКО това за първи път е поставено като изискване в екологичен аспект".
Бачев коментира и реакциите на политиците в парламента в петък и по-конкретно думите на депутата Манол Пейков от Демократична България.
"Аз като актьор, който борави с емоциите много добре и като син на инженери, съм рационален и съм оставил емоцията за сцената. Затова изчаках да мине цялата тази емоционална буря и да се наговорят тези, които искат да се наговорят, за да изведем фактите напред. Ако всичко е свършено толкова добре, както казват организаторите от предишния кабинет, кой съм аз да не открия сесията на 6 юли, облечен в костюм, да кажа хубави слова и да кажа, че такова събитие се случва веднъж на няколко десетилетия. Много бих искал, но очевидно не е възможно, когато обстоятелствата са такива."
Министърът на културата разтълкува темата за организационния комитет, който е трябвало да бъде не към Министерство на културата, а към Министерския съвет.
"Организацията е огромна, това не е само събитие на Министерство на културата, не са "Мартенски музикални дни". Това е огромно държавно събитие, затова Найден Тодоров е разбрал, че ще е нужно съдействие от Външно министерство, от службите и от МВР."
По време на разговора Бачев обясни превръщането на Външното министерство на Република България във водещо при организацията. Той отрече саботаж спрямо Министерство на културата и опит да бъдат иззети функциите му.
"В никакъв случай Външно министерство не иззема функции, а с много добър съглашателен тон са се случили нещата, защото има страшно много представители на други държави. Идва много специфична логистика от трети страни и от забранителни списъци. Службите следят всичко това и го вземат предвид. Южна Корея, която се готви за домакинството през 2026 г., вече работи за това, година и половина по-рано, с ресурса и технологиите, които те имат."
"Домакинството ще бъде в Париж, нищо не отменя в репутационен план и няма никакви щети в световен аспект, защото това не е прецедент", каза още Бачев.
Относно сумата, която ще похарчи държавният бюджет, Бачев каза, че това предстои да се разбере, но със сигурност ще е в пъти по-малко.
"Ще спестим от логистика, от организация, наем на зали и от хората, които работят на място, в сърцето на ЮНЕСКО. Да не говорим за издаването на виза на чуждестранните гости, за някои от тях нямаме представителства, което значи, че ще трябва да пътуват, да си подадат документите, после да се върнат до държавата си и после пак да дойдат, да си вземат документите. Цялата организация изисква и човешки ресурси и капацитет, който предварително трябва да бъде създаден и добре организиран."
Министър Бачев разсея конспиративните слухове, че България нарочно е искала домакинството, за да осуети друга държава. "Истината е, че няма такова нещо, не е имало желаещи за домакинството. ЮНЕСКО са били готови да си проведат сесията, но без домакин. Тук се е получило едно емоционално желание, без да се преценят допълнителните обстоятелства, което води едно такова желание", допълни Бачев.
Относно думите на Томислав Дончев, че събитието ще е излагация, министърът на културата коментира, че това би било вярно, при условие, че не сме готови.
"Не дай боже да се случи някакъв инцидент. Хората не са на културен туризъм, те заседават от 9:00 сутринта до 21:00 вечерта в зала 1 на НДК. Никой няма да ходи в Несебър да гледа културното наследство. Ако Несебър не изпълни изискванията, които са подчертани на заседанието в Рияд. Той така или иначе ще изпадне. Дори и нашето домакинство да се беше състояло в София, нямаше да забави, отложи и промени ситуацията, ако условията не са изпълнени."
Бачев коментира, че в думите на Найден Тодоров, че не може да бъде взето културното наследство на страна домакин, няма никаква логика. "Проблемът с Несебър не е от вчера и от днес, а от десетилетия. Още 2010 г. в първото правителство на Бойко Борисов бяха отишли там с незаконните строежи, Росен Плевнелиев беше регионален министър по това време. Може би нещата са трудни в комуникационна посока, затова че трябва да убедим хората в значимостта им. Тяхното населено място е с особена функция и те могат да получат много повече бенефити от това, че имат мястото на разположение за развитие на културния туризъм. Но местните предпочитат да си надстроят нещо и мястото започва да губи своето очарование и културно-историческа стойност. Този въпрос е свързан с манталитетната нагласа", каза още министър Бачев.
Бачев коментира и скандала около Националния филмов център (НФЦ) и филма „Гунди“ на продуцентите Иван и Андрей.
„Винаги след стресова ситуация има прогрес. Щом има нещо, което очевидно стои несправедливо и нерелевантно към общата рамка, това винаги води до сътресение, което пък води до промяна и съзидание. Не мога да преценя дали Иван и Андрей са лично засегнати. Те са получили 800 хиляди лева за възстановяване и 120 хиляди за разпространение. Тоест те са получили 920 хиляди лева обратно, но не в това е проблемът“, каза министърът на културата.
„С шефа на НФЦ се срещнахме веднъж и ще се срещаме още няколко пъти. Той е съгласен, че има проблеми в системата, в Правилника за прилагане на закона за филмовата индустрия и че могат да се вземат добри страни от други европейски практики по отношение на по-голяма прозрачност и по-голяма обективност, защото е важно българското кино да бъде подкрепено. Комерсиалното и фестивалното кино имат място в надпреварата за средства. Ние изграждаме културна политика в тази посока, имаме и много добри специалисти от чужди продукции. Имаме подкрепата на гилдията и на НФЦ“, поясни Бачев.
„Аз съм медиатор в цялата тази ситуация и съм готов да продължаваме да говорим и да обсъждаме, защото съм диалогичен човек и обичам да работя в екип. Затова нямам и моноспектакли като актьор, защото за мен е важно хората, с които работиш, освен да бъдат слушани, да бъдат чути“, допълни министър Бачев.
Той разясни ситуацията около натрупаните пари, които веднага бяха изплатени на свободните артисти.
„Парите в края на декември бяха свършили, защото не бяха добре проследени как са харчени през годината. В последното тримесечие е имало напрежение в Министерство на културата между министъра и заместник-министрите му около скандала с театрите и източването през август, септември и октомври. Оттам насетне задължението, което са имали колегите, да предупредят театрите, че са стигнали лимита си, за да не харчат, не се е получило. Така те са останали с впечатлението, че имат пари, а това не е било така. Затова се е отворила тази дупка в бюджета“, поясни Бачев.
„Заместник-министрите Тодор Чобанов и Георги Султанов, с които работя, са част от моя избор и са наясно със ситуацията. Работим в посока на това да има по-ясно финансиране и контрол по отношение на разходване на средствата. Ще пуснем писма до театрите, с които те да кажат докъде са стигнали за първото тримесечие със своя разход, за да можем и ние да засечем как вървят нещата и да разберем на какъв етап от своите разходи са те. Така ще бъде всеки месец или на тримесечие, все още го обсъждаме с колегите от „Бюджет и финанси“, каза още културният министър.
На въпрос дали очаква промени в бюджета за култура, Бачев отговори, че очаква положителна промяна.
„Всички разбират, че културата не е просто разход, а ресурс и е хубаво това да се разбира. Имам доброто усещане, че при едно добро изпълнение на бюджета, към средата на годината ще има допълнителни средства за читалищата и ще се повишат заплатите в сферата на училищата по изкуствата“, допълни министърът.
„Една от основните задачи пред Министерство на културата е да развием, по Плана за възстановяване и устойчивост, дигитализацията, защото тя е от изключителна важност. Това ще позволи на Държавна агенция „Архиви“, на БНТ, БТА, БНР, музеи и галерии да влязат в Европа в XXI век с голяма крачка, защото дигитализацията дава възможност до по-голям достъп, възможност на академичните среди да се развиват. Когато си запознат с музейни експозиции по дигитален път, те те провокират да отидеш да ги видиш на живо, защото знаем, че изкуство и култура се преживяват на живо. Тук изкуственият интелект няма да ни замени и това е най-хубавото. Няма как това, което е създадено от човешките мозък, ръка и сърце, да бъде напудрено от изкуствения интелект “, каза още Бачев.
На въпрос относно зачестилата агресия сред подрастващите, министърът на културата каза, че изключително много се вълнува от тази тема.
„Винаги съм искал да си задам въпроса, тези деца ходили ли са някога на театър, на изложба, на опера, занимавали ли са се с изкуство, пяли ли са, рисували ли са, спортували ли са, защото това е в основата как да им бъдат уплътнени свободното време и излишната енергия, кой да я канализира? Образованието и културата са тези два стълба, на които аз много разчитам, защото тези млади хора след това стават гласоподаватели, след това създават семейства и мултиплицират някакви модели“, обобщи министър Бачев.
/ВБ/
news.modal.header
news.modal.text