site.btaАко искаме БНР да продължи да функционира както в момента, механизмът на бюджетирането му трябва да се промени, каза Милен Митев пред СЕМ

Ако искаме БНР да продължи да функционира както в момента, механизмът на бюджетирането му трябва да се промени, каза Милен Митев пред СЕМ
Ако искаме БНР да продължи да функционира както в момента, механизмът на бюджетирането му трябва да се промени, каза Милен Митев пред СЕМ
СЕМ прие отчета на генералния директор на БНР за периода от май до октомври 2024 г. Снимка: Гергана Николова / БТА

Ако искаме Българското национално радио (БНР) да продължи да функционира по начина, по който функционира в момента, механизмът на неговото бюджетиране трябва да се промени и да отчита реалните услуги, които изпълняваме. Това каза пред Съвета за електронни медии (СЕМ) генералният директор на общественото радио Милен Митев, чийто отчет за периода от май до октомври 2024 г. бе приет от регулатора днес.

Според Митев въпросът за финансирането не е основен, а производен. „Той е производен на това какво имаме задача да свършим, защото парите не са просто малко или много. Те могат да бъдат малко за нещо или много за друго нещо“, обясни генералният директор на БНР.

Милен Митев посочи, че основният въпрос, който трябва да бъде поставен на обществена дискусия, е преди всичко кои услуги на БНР продължават да имат значение за българското общество и трябва да бъдат запазени. „Ние като ръководство се мъчим да запазим всичко това, което сме заварили, и да го развиваме. Не бихме си позволили оркестър, който съществува от над 60 години, или програма, която съществува от 90, да кажем с лека ръка: „От утре я махаме, за да можем да вдигнем заплатите в останалите програми“. Не смятам, че това е опция. Ако се прави подобно преструктуриране на радиото, то трябва да бъде след голяма обществена дискусия, тъй като радиото работи в полза на обществото и обществото трябва да задава нашата задача, нашата обществена мисия и да каже от какво има нужда“, обясни той.

Генералният директор на Българското национално радио каза, че възнагражденията на служителите в него е гореща тема. Той се позова на данни от НСИ, според които възнагражденията в София, където работят над две трети от служителите на БНР, изостават с около 40 процента от средната заплата за града. „Това, разбира се, води до демотивация на персонала от една страна, води до много трудно привличане на нови колеги от друга страна и до влошаване на работната атмосфера“, посочи Митев.

Той разказа, че собствените възможности на радиото са почти на лимита си, като през последните три години щатът е съкратен с около 100 бройки, без това да се е отразило на предлаганите у слуги. Около 70 процента от сегашния ни бюджет отива за разходи за персонала, каза генералният директор на БНР. По думите му това означава, че едно 10-процентно увеличение на заплатите се равнява на около четири милиона лева. „Ние няма откъде да генерираме подобна икономия, освен ако не закрием цели програми или оркестри, или ги променим до неузнаваемост“, каза той.

РЕЙТИНГЪТ НА БНР Е ОКОЛО ЕДНА ТРЕТА ОТ ЦЕЛИЯ БЪЛГАРСКИ РАДИОЕФИР

През отчетния период БНР постигна рейтинг, който представлява около една трета от целия български радиоефир, каза Милен Митев. „Средният рейтинг на програмите на БНР се равнява на около 105 000 слушатели, които във всеки един момент слушат някоя от тях. Програма „Хоризонт“ е лидер сред радиопрограмите в ефира“, посочи той.

По думите му нелинейните услуги също отчитат ръст. „Каналите на БНР и на неговите програми във „Фейсбук“, „Инстаграм“ и „Линкд ин“ имат средно над десет процента ръст по отношение на ефективността на профилите и достигане до аудитории“, каза генералният директор на националното радио. Добави, че успешно се развива и каналът на БНР в „Тик Ток“. Там достигаме до още по-млада аудитория, смята Милен Митев.

„В полза на хората със зрителни проблеми се продължи с пускането на новини, които се четат от обучен на български език робот, базиран на изкуствен интелект, като на сайта работи функционалност за уголемяване на текста“, отбеляза той. Митев посочи, че към края на отчетния период каналът „БНР подкасти“ в „Ютуб“ е достигнал до шест и половина милиона гледания от създаването си през май 2023 г. Към днешна дата тези гледания са вече над осем милиона, добави генералният директор на БНР.

ПРИХОДИТЕ

„През отчетния период приходите ни са от 677 120 лева за София, което представлява ръст от около пет процента спрямо предходния отчетен период, и малко над 1 050 000 лева общо за системата на БНР. Най-висок относителен дял продължават да запазват приходите от ефирна реклама, които са около две трети от общите ни приходи“, каза Милен Митев.

Той разказа, че от месец юли 2024 г. в портала bnr.bg вече се показва и реклама от „Гугъл“. Имаме премиум пакет, който филтрира рекламодателите, така че все пак да имаме някакъв контрол върху това какъв тип реклама се вижда на нашия сайт, допълни генералният директор на националното радио. Посочи, че очакванията са, че онлайн рекламата ще заема все по-голям дял от общите собствени приходи на БНР.

„Приходите ни от концертна дейност на музикалните състави имат ръст от около 40 процента спрямо същия период за предходната година, което отчитаме като много положителна тенденция. Разбира се, тези приходи продължават да заемат относително по-малък общ дял във всичките ни приходи спрямо ефирната реклама“, обясни Митев.

Той разказа, че в момента бюджета на радиото е около 63 милиона и половина, а собствените приходи са 1 800 000 лв. Генералният директор на БНР обясни, че дори да се увеличат двойно собствените приходи, това няма да реши глобалните проблеми на медията. Тези два допълнителни милиона, ако говорим за заплати, ще ни дадат пет процента увеличение на възнагражденията за цялото радио, което повечето хора няма и да го усетят, смята Митев.

СЪДЪРЖАНИЕ НА ПРОГРАМИТЕ

„Сред основните събития, които се случиха през отчетния период, трябва да бъдат откроени изборите за Европейски парламент през юни, извънредните парламентарни избори през октомври, изборът на нов патриарх на Българската православна църква, две големи спортни мероприятия – Европейското първенство по футбол и олимпиадата в Париж, като на тези две спортни събития бяха отделени специални студия в най-слушаното радиовреме – сутрешния блок „Преди всички“, а на тях имахме и специални пратеници“.

С началото на лятната схема стартирахме и едно предаване по програма „Хоризонт“, насочено към популяризиране на България като туристическа дестинация – „Пътувай с Хоризонт“. 

В програма „Христо Ботев“ през отчетния период започна излъчването на собствени културни новини, като през юни месец стартира една емисия в пет следобед дневно, а от 1 октомври се излъчва и една емисия с международни новини за култура и образование, която е от два часа във всеки делничен ден. По този начин програма „Христо Ботев“ затвърждава своя облик като единствената програма в българския радиоефир, която поставя акцент върху културата и образованието.

В края на месец септември е стартирало още едно предаване по „Христо Ботев“, което е посветено на всички религиозни общности в страната, а коментарното публицистично предаване „Мрежата“ е добавило нова рубрика - за медийната грамотност.

Милен Митев бе избран за втори мандат като генерален директор на БНР през месец октомври миналата година.

/ХК/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 16:27 на 27.02.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация