site.btaНов поглед към творби на Густав Климт представя виенският музей „Белведере“


Нов поглед върху технологичните изследвания в изкуството са представените нови, оцветени версии на картини на Густав Климт, изложени във виенския музей „Белведере“.
Eкспозицията „Густав Климт - пигмент и пиксел. Преоткриване на изкуството с технология“ показва как съвременните технологии предлагат напълно нови начини за разбиране на методите на работа на Климт, процеса на създаване на творбите му, разкриват тайните, които се крият под повърхността на прочутите му творби, и дават информация за начина, по който художникът е нанасял злато и други благородни метали върху платното. Въз основа на осем картини изложбата в „Белведере“ представя резултатите от радиологични и материално-технически изследвания, проведени през последните години върху творби на Климт oт колекцията на музея.
„Една от основните задачи на „Белведере“ е да разширява познанията си за богатата колекция, като използваме научни и технологични методи, за да научим повече за материала и генезиса на творбите. През последните години, например, всички картини на Густав Климт бяха подробно проучени, което даде ценни сведения за физическото им състояние, както и за техниката на рисуване и концепцията за творчеството на Климт“, коментира в материалите за изложбата генералната директорка на „Белведере“ Стела Ролиг.
Така наречените „факултетни картини“ на Климт са обект на интензивни изследвания. Първоначално създадени за тавана на Голямата тържествена зала на Виенския университет, картините стават жертва на пожар през 1945 година. Запазени са само черно-бели снимки на творбите. Като част от дигиталната платформа Klimt versus Klimt, разработена от Google Arts & Culture съвместно с „Белведере“, e направен опит да се възстановят оригиналните цветове на картините. Използването на изкуствен интелект изиграва ключова роля в този процес. Сега цветните факултетни картини могат да се видят за първи път в оригиналните им формати и в първоначално планираното им положение на тавана.
Проектът за повторно оцветяване на картините на Климт възстановява впечатляващия, цветен вид, който творбите някога са имали. Той представлява значително обогатяване на научните изследвания и след дълъг период от време отново привлича вниманието към тези картини. Същевременно скандалът, който творбите предизвикват заради необичайно провокативното си оцветяване, сега е по-разбираем, посочва кураторът Франц Смола.
Четирите творби, известни като „факултетни картини“, представляват едроформатни алегории на четирите факултета във Виенския университет по онова време - философия, медицина, право и теология, и са предназначени да украсят тавана на Голямата тържествена зала на Виенския университет. Когато Климт представя картините в университета в началото на века, те са посрещнати с огромна обществена критика.
Климт създава нови символистични творби вместо традиционните за времето алегорични изображения. Художникът не се колебае да третира теми табу като болести, физическо разложение и бедност в цялата им грозота, докато дотогава е обичайно реалността да се облагородява, премълчава и идеализира. В резултат на това се появява масова обществена критика, а професори от Виенския университет се превръщат в яростни противници на проекта през 1900 г. През същата година картината „Философията“ печели златен медал на Световното изложение в Париж.
През 1903 гoдина четирите „факултетни картини“, една от които е дело на Франц Мач, приятел на Климт, са показани за първи път заедно. Художествената комисия на университета критикува картините. Пробното им излагане в университета е отложено по финансови причини, а през април 1905 година Густав Климт отменя цялата поръчка и се отказва от хонорара си.
В началото на 1943 година картините са показани в ретроспективната изложба на Климт в залите на Музея на сецесиона, след което са преместени в замъка Имендорф в Долна Австрия с други картини и рисунки. Замъкът, използван като склад за произведения на изкуството, е подпален от отстъпващите нацистки части на 8 май 1945 година и изгаря напълно заедно със съхраняваните там творби.
Днес картината „Теологията“, рисувана от Франц Мач, е притежание на Виенския университет, а от оригиналите на трите картини на Климт съществуват само няколко скици и черно-бели снимки.
За основа на експеримента за оцветяване на творбите са послужили исторически описания на картините и други творби на художника. Черно-белите фотографии са преоцветени с алгоритъм, разработен за проекта, резултат от изкуствоведски изследвания и прилагане на изкуствен интелект. Проектът не претендира за автентична реконструкция, а по-скоро за приближаване на оригиналните цветове, посочват от музея.
(Снимките могат да бъдат използвани само като илюстрации към тази новина)
/АКМ/
В допълнение
Избиране на снимки
Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.
Изтегляне на снимки
Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите
news.modal.header
news.modal.text