site.btaОБНОВЕНА Режисьорът Марко Гандини: В този „Фалстаф“ е цялото ДНК на Дзефирели


В този „Фалстаф“ е цялото ДНК на Дзефирели. Това е моят Маестро, така че аз винаги нося в себе си неговото обучение и го пренасям навсякъде. Това казва Марко Гандини по повод работата му върху операта на Верди, чиято премиера предстои в Софийската опера.
Гандини, роден през 1966 г. в Италия, е бил асоцииран режисьор на емблематичния италиански режисьор Франко Дзефирели. „Той намерише асистенти, с които може да общува, без да говори. Ние улавяхме мислите му и ги реализирахме, защото познавахме неговото изкуство. Самият Дзефирели многократно е поставял „Фалстаф“, допълва Гандини.
По думите му „Фалстаф“ е иновация: „Верди създава думата в действие. Самото значение на думата създава музикална атмосфера. Затова либретото е много богато с много специфични думи, с една много фина разделителност на думата и това създава възможността да се предложи музика, която е бърза и винаги различна“. Режисьорът допълва, че тази година отбелязва своята 40-годишнина на сцената. Посочва, че е работил с много артисти, сред които и едни от най- талантливите български имена – Гена Димитрова, Райна Кабаиванска, Николай Гяуров, както и Красимира Стоянова, Светла Василева, Соня Йончева: „Имах късмета да работя с тях и от тях съм научил изключително много. Така че когато бях поканен за първи път да работя в България за „Медея“, буквално настръхнах, защото си помислих, че отивам на мястото, където са родени тези певци“.
„Това е примера, създадена в едно много интензивно време, с режисьор, който всички познаваме от „Медея“. По този начин създаваме традицията да работим с изтъкнати режисьори, диригенти, артисти, но най-главното за мен е работата с българските певци, на които даваме изключителната възможност и шанс да растат, и да правят своето кариерно развитие, така че да бъдат съизмерими със своите колеги от целия свят. И това го показваме с много наши продукции и постановки“, казва директорът на Софийската опера акад. Пламен Карталов. Добавя, че в момента се готвят четири гастрола – в Италия с „Валкюра“, в Полша и Турция – с „Електра“, и в началото на следващия сезон – отново с „Валкюра“ в Загреб.
„Фалстаф е едно великолепно заглавие, което незаслужено не се нарежда като популярност до „Риголето“, „Травиата“ и „Трубадур“. Всъщност, това е едно композиционно съвършенство – без никакви условности вътре в него, без никакви забележки, без нито един недостатък“, коментира диригент постановчикът Григор Паликаров.
Сценографът Итало Граси посочва, че декорът е много сложен: „Използваме истинска вода на сцената, което е доста трудно за управление. Има места, които са много реалистични, от времето на „Фалстаф“, но видени през един по- съвременен поглед, но те са елементи на един шекспиров свят от 17-и век“.
Винаги в мои спектакли много внимавам и се старая да създам една атмосфера на сливане, на уважение, на единение и това позволява на артиста да даде най-доброто от себе си, казва Марко Гандини.
„Радвам се, че имам възможност да направя тази моя любима роля, която ме извела на сцените по света. Роля, която съм имал удоволствие да пея в наистина много големи театри, с много големи диригенти и режисьори. Не на последно място, това е втората ми постановка с Марко Гандини на „Фалстаф“, казва Кирил Манолов, в ролята на сър Джон Фалсгаф.
Габриела Георгиева (Алис Форд) казва: „Щастлива съм, че имам възможността да направя своя пореден дебют. Много се зарадвах и приех това предизвикателство. Това е много трудна за научаване на опера, но след това удоволствието е голямо, когато я научиш“.
„За мен работата тук е школа. Аз съм в началото на своя път“, посочва Рино Матафу (Фентън). Венцислав Анастасов (Форд) допълва: „В тази опера откриваме елементи от много други опери на Верди като „Отело“ и „Аида“. Чува се много Моцарт, чува се предкласика. Тези елементи са пуснати като закачки през цялото време сякаш Верди прави ретроспектива на това, което го е вълнувало през целия му живот“. Другият изпълнител на ролята на Форд – Атанас Младенов, допълва: „Надявам се да дадем живот на тази нова премиера и да стане един много хубав спектакъл Ще бъде много интересно много много интересен“.
„За мен всеки един ден по време на репетициите беше огромно щастие и забавление. Уча се и се вдъхновявам всичките си колеги“, казва Мария Радоева (Мег Пейдж).
Както писа БТА, Софийската опера поставя за трети път „Фалстаф“ на Джузепе Верди. Премиерата е на 27 февруари. За първи път у нас последната творба на Верди е представена на 10 февруари 1942 г. с диригент Едмондо де Веки и режисьор Петър Райчев. Следващата премиера е на 14 юни 1986 г. с диригент Димитър Манолов и режисьор Светозар Донев. Либретото е на Ариго Бойто, по Шекспировата комедия „Веселите уиндзорки“ и сцени от „Хенри IV“.
Образът на сър Джон представят Кирил Манолов и Лучо Гало. В останалите роли са Атанас Младенов и Венцеслав Анастасов – Форд, Габриела Георгиева и Мила Михова – Алис Форд, Мариана Пенчева и Весела Янева – Мисис Куикли, Александрина Стоянова-Андреева, Мария Радоева и Цвета Сарамбелиева – Мег Пейдж, Мария Павлова, Силвия Тенева и Станислава Момекова – Нанета, Емил Павлов и Рино Матафу – Фентън, заедно с оркестъра и хора на Софийската опера, диригент на хора е Виолета Димитрова.
Следващите спектакли на „Фалстаф“ в Софийската опера са на 28 февруари, 1 и 2 март.
/ДД
/ТС/
В допълнение
Избиране на снимки
Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.
Изтегляне на снимки
Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите
news.modal.header
news.modal.text