site.bta„Любимият мрак“ на Антон Корбейн навлиза в залите на „Кунстафорум Виена“

„Любимият мрак“ на Антон Корбейн навлиза в залите на „Кунстафорум Виена“
„Любимият мрак“ на Антон Корбейн навлиза в залите на „Кунстафорум Виена“
Майлс Дейвис, Монреал 1985 г. Снимка: Антон Корбейн

„Кунстфорум Виена“ показва самостоятелна изложба на световноизвестния фотограф Антон Корбейн, озаглавена „Любимият мрак“ (Favourite Darkness). Корбейн оформя образа на попкултурата на 80-те и 90-те години със своя характерен стил, допринася десетилетия наред за популярността на групите „Ю Ту“ и „Депеш мод“, а от 2007 година бележи успехи и като филмов режисьор.

Роден през 1955 година, Корбейн израства като син на протестантски пастор в южната част на Холандия. Въпреки че Ротердам е наблизо, той е недостъпен за момчето, което е самотно и затворено, въпреки че расте с няколко братя и сестри. Първоначално копнежът му към света на музиката си проправя път само чрез плочи. Срамежливият 13-годишен юноша е помолен да отиде на училищен концерт и с взетия назаем от баща си фотоапарат успява да се приближи до сцената. Три от снимките му са отпечатани в местния вестник и Антон замечтава за кариера като фотограф.

Почитател на постпънка и групата „Джой Дивижън“ (Joy Division), Корбейн заминава през 1980 година за Лондон. След един концерт убеждава музикантите от групата да дойдат за фотосесия и тъй като почти не познава града, ги кани да отидат на метростанция "Лондон Скуеър". На снимката четирима мъже в черни костюми слизат по стълбището. Само един от тях, вокалистът Иън Къртис, гледа назад. Когато няколко месеца по-късно Къртис се самоубива, снимката обикаля света. През същата година Корбейн става главен фотограф на британското издание „Ню мюзикъл експрес“, където до 1985 година се изявява като хроникьор на попкултурата.

Основните черти на визуалния му език са вече напълно развити във фотографските творби от това време – някои от тях са изложени като големи формати, други като корици на списания. Експозицията показва редица от световноизвестните му фотоси – Дейвид Боуи като Исус Христос с препаска на слабините, „Ю Ту“ в пустинята с поразителното бодливо растение за албума Joshua Tree, ръцете на Майлс Дейвис пред изпълващо картината лице или Мариан Фейтфул, облечена в сатенен халат и дантелен сутиен, с цигара в уста, сякаш след пиянска нощ, облегната на кухненската врата.

Запазената марка на Корбейн – грубото зърно на изображението, идеално подхожда на грапавите характери на поп и рок звездите от 80-те и 90-те години на миналия век, както и на отношението към живота без бъдеще, за което говори езикът на тялото на много от сниманите. Легендата гласи, че всъщност ефектът се дължи на прекалено топлия проявяващ разтвор в тъмната стаичка на самоукия фотограф.

Художествените светове на Корбeйн все още се смятат за антитеза на цветните, гладки фотографии, но са не по-малко въздействащи: Корбейн показва поп звездата като самотник, като меланхоличен образ в един мрак, който често „разбира се, е мислен и метафорично“, казва кураторката на експозицията Лиза Ортнер-Крайс.

Разделът, посветен на гробищната фотография, която е съставена и от изображения на знаменитости, подчертава значението на християнската иконография в неговите снимки. В допълнение към портретите от началото и първото десетилетие на века, един раздел от изложбата разказва за отношението на Корбейн към жените. Фотографът, който снима предимно мъже от попкултурата от прототипа на „самотния вълк“, неотдавна сам критикува своя „мъжки поглед“ и с интимните снимки на известни жени, сред които Джоди Фостър, Гуинет Полтроу и Ани Ленъкс, постепенно се  отделя от предишната си стилистика. Създаването на съпричастност и близост към недостъпните знаменитости обикновено се смята за характерна черта и голяма изразна сила на Корбейн, който с незначителна намеса прави снимките си изящни.

Паралелно с изложбата в „Кунстфорум Виена“ в поредицата „In Control. Филмите на Антон Корбейн“ до юни 2025 година в централно виенско кино ще бъдат показани четири негови филма. В момента Корбейн снима петия си пълнометражен филм с работно заглавие „Швейцария“, чиято премиера се очаква да бъде през следващата година. Това ще е портрет на писателката Патриша Хайсмит, изиграна от Хелън Мирън.

(Снимките могат да се използват само като илюстрация към тази новина.)

/ХК/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 11:33 на 20.02.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация