site.btaПредлагам екологията да се разглежда като удоволствие, каза пред БТА италианският куратор Маурицио Корадо

Предлагам екологията да се разглежда като удоволствие, каза пред БТА италианският куратор Маурицио Корадо
Предлагам екологията да се разглежда като удоволствие, каза пред БТА италианският куратор Маурицио Корадо
Маурицио Корадо. Снимка: Италиански културен институт в София

Предлагам екологията да се разглежда като удоволствие. Това каза пред БТА италианският архитект и куратор Маурицио Корадо. Той гостува в България специално за откриването на пътуващата изложба на италиански дизайн Tools For After Design в галерия „Сан Стефано“ днес. 

„Италианската дизайнерска изложба Tools For After се роди от покана за предложения от Министерството на външните работи и международното сътрудничество за фестивал на италианското творчество, спечелена през 2023 г. от Италианския културен институт в Мелбърн. Фестивалът, замислен от Анджело Джое и куриран от мен, включваше различни сектори като дизайн, архитектура, наука, литература, кино, храна и започна от въпроса какви ще бъдат инструментите за бъдещето? Дори в частта за проектиране ние тръгнахме от този стимул и потърсихме проекти, които могат да дадат указания, решения, предложения“, разказва Корадо.

Той посочва, че посланието на изложбата е да използваме въображението, за да преодолеем ограниченията, които навикът ни налага, да не търсим новостите в нещата, а да погледнем с нови очи на това, което имаме.

ЕКОЛОГИЯТА Е ВРЪЗКАТА НА ОРГАНИЗМА С НЕГОВАТА СРЕДА

За него темата за екологията е много важна. „Екологията е връзката на един организъм с неговата среда - ако имам поведение, което е добро за мен, то ме кара да израствам и създава моето благополучие с течение на времето, аз задължително ще трябва да се грижа за себе си и за средата, в която живея, за моя ум, моето тяло, къщата, улицата, кварталът, градът, провинцията, морето, планината. Времето е централно - помислете за продължителността и грижите. Това е идея за екология на ума“, казва кураторът.

По думите му от началото на този век най-голямата опасност за екологията са новите еколози. „Образите на жертвата, идеята за спасяване на планетата са все насоки, които спасяват само съвестта на тези, които я пропагандират. В архитектурата има много оператори, които обмислят не само наистина естествени материали, като сурова пръст и растения, но и строителни техники, които пряко включват тези, които живеят там. Повечето все още следват остарели указания, родени през 20-те години на миналия век“, обяснява Корадо.

Според него в света има няколко примера не толкова за градове, колкото за администрации, които успяват да предложат ефективни решения, които след това често се отменят при промяна на политическата посока. За градовете, например, отлично решение за увеличаване на зеленината са висящите градини, използвани преди всичко за намаляване на замърсяването и контролиране на температурите с последващо намаляване на потреблението на енергия, отбелязва архитектът.

ГРАДСКО ПЛАНИРАНЕ ЗА НУЖДИТЕ НА ХОРАТА

Той припомня, че модерното градско планиране се заражда в края на деветнадесети век, за да подпомогне индустриалната система при решаването на нейните проблеми, които по същество са настаняването на големи маси хора, които се изсипват в градовете, за да работят в промишлеността и циркулацията на стоки. „Оттогава градовете са замислени, като се започне от нуждите на индустриалната система, а не вече на човека. Би било полезно да се работи за градско планиране, което започва от нуждите на хората, които живеят там: хората, но също и животните и растенията, които винаги са били неразделна част от градовете“, казва той. Според него е достатъчно само да вземем предвид, че човекът ходи, което освен че е едно от най-здравословните действия за ума и тялото, днес се е превърнало в едно от най-революционните действия, които съществуват.

Маурицио Корадо е работил като журналист и есеист. Казва, че най-важното влияние, произтичащо от работата му в тези сфери, е усвояването на език, който е разбираем за всички. „Всяка дисциплина има свой специализиран език -  лекарите и юристите например използват термини, които са почти неразбираеми за лаици, а архитектите правят същото. Да спра да говоря на „архитектски“ беше истинско постижение“, казва той.

В преподавателската си дейност иска да запази живо любопитството на студентите си и да предостави методи на работа, а не информация. „Понякога ми се случваше да казвам на децата: Тук съм, за да ви накарам да се съмнявате“, разказва Корадо и цитира един от най-значимите италиански дизайнери Акиле Кастилиони: „Той казваше на своите ученици: ако не сте любопитни, забравете“, отбелязва Корадо.

Маурицио Корадо е архитект и есеист, занимава се с екологична и устойчива архитектура от 90-те години на миналия век и е един от големите италиански експерти по връзката между архитектура, дизайн и растения. Работил е за вестници и телевизия и е публикувал над 20 нехудожествени книги за екологичен дизайн и архитектура с различни издателства, някои от които са преведени на френски и испански. Той ръководи списание Nemeton High Green Tech. Преподавал е в Университета на Камерино, в NABA в Милано, в Академиите за изящни изкуства в Болоня, Верона и Фоджа. 

/ХК/

news.modal.header

news.modal.text

Към 18:25 на 13.02.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация