site.btaГраницата между изкуството и дизайна е все по-тънка, динамична и гъвкава, каза пред БТА дизайнерката Ася Карагьозова

Границата между изкуството и дизайна е все по-тънка, динамична и гъвкава, каза пред БТА дизайнерката Ася Карагьозова
Границата между изкуството и дизайна е все по-тънка, динамична и гъвкава, каза пред БТА дизайнерката Ася Карагьозова
Ася Карагьозова Снимка: Италианския културен институт - София

Границата между изкуството и дизайна е все по-тънка, динамична и гъвкава. Това каза пред БТА италиано-българската дизайнерка Ася Карагьозова.

Тя отбелязва, че съществуват различни видове „контаминации“, влияния, вдъхновения, форми на посвещения на автори, както и диалози между двете, но не винаги тази връзка я има. 

ИЗКУСТВО ОТ ОТПАДЪЦИ

Карагьозова е в България по повод Деветото издание на Деня на италианския дизайн. Тук води днес отворена за публиката творческа работилница в Националната художествена академия. „Който участва в „Креативна лаборатория“, e поканен да донесе стари предмети, отпадъци, парчета, които вече не са нужни, с които ще създадем нови произведения по социалната тема на Italian Design Day за изданието Inequalities“, казва тя.

Според нея преди да изхвърлим нещо, трябва да се запитаме какво друго и различно бихме могли да сътворим с него. „Изработката на стъклото ни учи, че това, което остава от производството на един предмет, може да се обработи напълно, ако е съхранено правилно и да се превърне в душата на нещо ново. Стъклото като материал позволява да бъде рециклирано напълно, така че потенциално не „умира“ никога“, казва дизайнерката.

С БЪЛГАРИЯ В СЪРЦЕТО

Ася Карагьозова живее от години в Италия, но не се разделя с България. „Родната ми земя е част от сърцето ми - винаги и навсякъде е с мен“, казва тя. Изучавала е „Икономика“ и „Търговия“ в Милано, но винаги е творила. „Откакто се помня, дизайнът e естествено функционално следствие, а писането стана необходимост - думата като допълнителна форма за изражение“, отбелязва тя.

В работата си дизайнерката акцентира върху маркетинга и продуктовата стратегия. По думите й продуктите се идеират и произвеждат, за да се продават и използват - с цел да се задържат на пазара в течение на времето. Отбелязва, че в проектите си залага на светлина, движение и цвят. Карагьозова подчертава, че никога не би работила с плексиглас. 

КРАСОТА И ФУНКЦИОНАЛНОСТ В ЕДНО

Ася Карагьозова казва, че красотата и функционалността са неразделни понятия за нея. „Необходимо е да се има предвид, че функционалността може да не е от материален вид, така че понякога самата естетика е мотор на приложението, а често дизайнерските избори относно вида на предмета са свързани с ергономичността му. Също така се казва, че „Окото купува първо“, казва дизайнерката. 

Според нея всяка реалност е различна, не по националност, а по собствен, фирмен „манталитет“ и стратегия - свързани с традицията на марката или и на групата, към която евентуално принадлежи, както и с многобройни, често променящи се фактори. Казва, че ролята на дизайна в създаването на мостове между различни култури е фундаментална. „Ролята на изкуството също. Вярвам в силата на културната кооперация“, казва Ася Карагьозова.

Ася Карагьозова е дизайнер, артист и автор. Определяна е като посланик на италианския дизайн по света в Джакарта 2023, Дака 2024 г. Родена е в София 1978 г. изучава „Икономика“ и „Търговия“ в Милано, където се занимава с модна фотография и продуктов дизайн, публицистика и реклама. Рисува от дълго време. 

/ХК/

news.modal.header

news.modal.text

Към 16:35 на 11.02.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация