site.btaУниБИТ участва в международен проект, който е за интеграция на изкуствения интелект във висшето образование
В Дома на Европа в Тирана официално бе даден старт на международния проект EDUFAIR, който е за подобряване на качеството на висшето образование в Западните Балкани чрез улесняване на интеграцията на изкуствения интелект в преподаването, ученето и научните изследвания. Проектът, финансиран по програмата "Еразъм+", се осъществява под ръководството на Професионалния колеж в Тирана и включва университети и организации от региона, сред които е и Университетът по библиотекознание и информационни технологии (УниБИТ). Това съобщиха от висшето училище.
Събитието събра представители на академичната общност, на гражданския сектор, на медиите, на бизнеса и политиката, които обсъдиха трансформиращата роля на изкуствения интелект (ИИ) в образованието. Основните предизвикателства, идентифицирани по време на дискусиите, включват прозрачността, отговорността и академичната почтеност при използването на технологиите на ИИ в учебния процес.
В своето приветствено слово д-р Даяна Биба, администратор на Професионалния колеж в Тирана, представи ключовите цели на проекта, сред които са: разработване на стратегии и етични насоки за интеграция на ИИ във висшето образование; подобряване на дигиталните компетентности на преподаватели, студенти и административен персонал; насърчаване на диалога между различни заинтересовани страни за създаване на иновативни и приобщаващи образователни практики.
УниБИТ, като един от партньорите по проекта, ще има ключова роля в адаптирането на учебните програми и разработването на методологии за отговорно прилагане на ИИ в академичната среда. Участието на университета ще бъде фокусирано върху етичните аспекти на ИИ, дигиталната грамотност и развитието на иновативни образователни технологии.
В дискусиите експерти подчертаха необходимостта от актуализиране на учебните програми с оглед на бързото развитие на ИИ. Поставен бе въпросът за гарантиране на безпристрастността на ИИ алгоритмите и защитата на човешките ценности в автоматизираната учебна среда. Особено внимание бе обърнато на критичното мислене и дигиталните умения на студентите и преподавателите като основни фактори за успешната интеграция на ИИ в образованието.
Представители на гражданския сектор и на бизнеса също се включиха в дебата, като изразиха различни гледни точки относно влиянието на ИИ върху заетостта и академичната прозрачност. Част от експертите подчертаха рисковете от неконтролираното използване на ИИ в оценяването и подбора на кадри, докато други защитиха идеята, че изкуственият интелект трябва да се възприема като инструмент за подобряване на образователния процес, а не като заплаха.
Заключителните думи на събитието бяха отправени от Невила Джинди, старши експерт в CCIS, която представи следващите стъпки в развитието на проекта. Предстои серия от консултации със заинтересованите страни, които ще помогнат за изграждането на политики и стратегии за отговорното прилагане на ИИ във висшето образование.
Проектът е съфинансиран от Европейския съюз. Целта му е да подобри качеството на висшето образование в Западните Балкани, като улесни интеграцията на изкуствения интелект в обучението, научните изследвания и развитието на дигитални компетентности.
/ВБ/
news.modal.header
news.modal.text