site.btaРолята на НИК-421 е изключително важна за българската антарктическа експедиция, заяви кап. II ранг Радко Муевски

Ролята на Научноизследователския кораб „Св. Св. Кирил и Методий“ (НИК421) е важна за българската антарктическа експедиция. Способностите на кораба по отношение на логистика са огромни, каза капитан II ранг Радко Муевски в интервю, което се състоя в Националния пресклуб на БТА на борда на кораба.

Муевски поясни, че основната задача на кораба е пряко свързана с логистичното осигуряване на научноизследователската ни база „Св. Климент Охридски“ на о. Ливингстън. Корабът позволява и разширяването на ареала от научни изследвания на този район, което е и основната му роля. Той е придобит като част от базата и подпомага правилното й функциониране. Корабът извършва трансфери на научни работници и логистици между един от островите Кинг Джордж, където има летище и о. Ливингстън. Изпълняването на тези задачи е от голяма важност за научноизследователската база. Корабът транспортира товари в големи обеми, гориво-смазочни материали, прясна вода, храна и всички ресурси и запаси, които са нужни за функциониране на базата. Той предлага възможност по-лесно и безопасно да се достига на определени места, отдалечени от базата. Изпълняването на тези задачи е от голяма важност, разказа капитан Муевски.

Пътят на Радко Иванов Муевски към капитанското място минава през завършване на Висшето военноморско училище, специализация корабоводене за военноморските сили. След това той е разпределен в дивизиона миночистачни операции във Варна, където служил на противоминни кораби - минен тралчик и минен ловец. Капитан Муевски завършва и Военната академия „Г. С. Раковски“ в София. Участвал е в задгранична мисия в Босна, след което служи в редиците на флота към военната академия като старши помощник командир на научноизследователския кораб НИК 421, на който в тази експедиция вече е командир.

На въпрос какви качества трябва да притежава един капитан, за да дойде на такава мисия, Муевски отговори, че на първо място капитанът трябва да има добри професионални качества и да познава всички процедури, свързани с осигуряване на навигационната безопасност и логистиката, които са необходими за пребиваване на кораба в чужди териториални води, за посещения на пристанища и снабдяване на кораба. Да познава всички конкретни задачи, които корабът изпълнява на терен и да осигури  максимална безопасност на личния състав при изпълнение на задачите

Капитанът трябва да е и добър мениджър, тъй като в подобно дълго плаване е нужно умение за работа с хора, каза още капитан II Ранг Радко Иванов Муевски  и допълни: „Поради това, че тук сме в по-отдалечен район на работа, опасен и див, трябва да има повечко кураж човек и много правилно да премерва рискът, така че максимално безопасно да изпълнява задачите.“

Да си капитан на Научноизследователския кораб „Св. Св. Кирил и Методий" е доста сериозно предизвикателство и огромна отговорност, тъй като отговаряш за много хора, имаш много и национални задачи, сподели  капитан Муевски. 

„За мен това е трети пореден път участие в експедицията на Антарктида, през предходните си две пътувания бях назначен на длъжност Старши помощник командир на кораба. През тези три години ние като екипаж все още се учим да използваме правилно кораба по отношение на задачите му, да го доразвиваме и да го използваме оптимално. Към момента смея да твърдя, че се справяме доста добре и продуктивно. Моят екипаж се състои от 34 души, като в него има и четирима курсанти, които са на дългосрочна практика. Това е една много добра практика за ВВМУ „Н. Й. Вапцаров“, тъй като те на борда в рамките на 4-5 месеца имат възможност да упражняват почти в пълен обем всички свои умения и знания, които са научили по време на обучението си до четвърти курс, да ги приложат на практика и да вземат максимално всичко от занаята, от хора с много опит и да го практикуват. Това ги закалява, за тях важи същото, което важи и за екипажа. Останалата част от екипажа е така сформирана, че да имаме максимално изпълнение на нашите задачи. Осигуряването на теренната работа на нашите научни работници е доста сложен процес в тези хидро-метеорологични условия, тъй като се работи при много ниски температури, със силен вятър, на вода си, а това изисква доста добра тренираност. Смея да твърдя, че екипажът е доста добре трениран и е един от най-подготвените за България. За нас е важно, че ние имаме тази подкрепа от военноморските сили на Република България, разказа капитанът.

Запитан какви качества цени у хората, той обобщи, че честността и справедливостта са най-ценните качества за него. Хората трябва да са дисциплинирани и коректни и това са качества, към които той винаги се е стремял. Уважението, разбирателството и комуникативността са от ключова важност. Винаги може да научиш нещо ново от друг човек, вярва Муевски.

„Важно е освен качества, човек да има желание и кураж да се впусне в такова предизвикателство, да има желание да търси и намира нови хоризонти и места!“, каза в заключение капитан II ранг Радко Муевски в Националния пресклуб на БТА на борда на Научноизследователския кораб. 

Научноизследователският кораб „Св. Св. Кирил и Методий“ (НИК 421) отплава от Варна за своята трета експедиция до Антарктида на 7 ноември 2024 година и след почти двумесечно плаване достигна до остров Ливингстън на 28 декември. Българската антарктическата база „Свети Климент Охридски“ бе открита за новия полярен сезон на 23 ноември 2024 година. БТА има Национален пресклуб на кораба и за трета поредна година изпраща кореспондент за времето на плаването за научни изследвания в Антарктида на българския военен научноизследователски кораб “Св. Св. Кирил и Методий” и в българската антарктическа база “Св. Климент Охридски” на остров Ливингстън. Материалите на кореспондента на БТА Милена Островска ще бъдат със свободен достъп в специалната тематична рубрика на български и английски език # България - Антарктида / Bulgaria - Antarctica и ще могат свободно да се използват от всички медии с позоваване на БТА. 

/ТНП/

news.modal.header

news.modal.text

Към 01:20 на 21.01.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация