site.btaНа „неизчезващите“ български кинотворци посветиха открит урок ученици от варненската школа „Братя Люмиер“

На „неизчезващите“ български кинотворци посветиха открит урок ученици от варненската школа „Братя Люмиер“
На „неизчезващите“ български кинотворци посветиха открит урок ученици от варненската школа „Братя Люмиер“
Кино школа „Братя Люмиер” провежда открит урок по повод Деня на българското кино. Снимка: кореспондент на БТА във Варна Валентина Добринчева

„Неизчезващите“ български кинотворци Иван Черкелов, Людмил Тодоров, Николай Волев и Ицко Финци бяха представени в открит урок на кино школата „Братя Люмиер“ при Общинския детски комплекс във Варна. Събитието, посветено на Деня на българското кино, се състоя в отдел „Изкуство“ в Регионалната библиотека „Пенчо Славейков“. Творчеството на артистите бе представено от учениците Божана Станева, Преслава Молдованска, Росен Бачев и Калоян Панов. 

Всеки, който се занимава с изкуство, е озарен от една божествена промисъл, защото притежава предчувствието за това как трябва да се случват нещата в живота. Колкото и някои да смятат, че изкуството не е за нашето материално време, имайте предвид, че и Васил Гендов са го питали на кой акъл е тръгнал да се занимава с кино, каза ръководителката на школата Елица Матеева. Тези деца имат отношение към изкуството и към знанието, добави тя и подчерта, че идеята на обучението е да умеят да чувстват, интерпретират и анализират това, което са гледали, а подготовката е направена през ваканцията. 

Всеки от творците бе представен с кратка видео визитка, подготвена от Матеева. В първия урок за Николай Волев публиката видя откъси от филмите „Маргарит и Маргарита“ и „Да обичаш на инат“, както и от интервю с режисьора. Матеева припомни, че Волев е гостувал във Варненската библиотека за премиерата на книгата си „Девствената проститутка“ на 15 май 2018 г. Преслава Молдованска разказа за различните професии, които е упражнявал режисьорът, преди да се захване с кино. В ранните си години той е тухлар, берач на зеленчуци и тютюн, работи в „Балкантурист“, след това бяга в Англия и там е общ работник. Започва сам да режисира, продуцира и разпространява филмите си на 30-годишна възраст. Ученичката изтъкна, че той представя различните лица на любовта, включително като форма на протест срещу социалната несправедливост, както и че съхранява вярата си в идеите и ценностите си и остава чист в свят, който контролира и налага корекции. 

Книгата на Ицко Финци бе във фокуса на представянето на Калоян Панов, а видеото за актьора показа негови изпълнения на цигулка и акордеон в спектакли и концерти, както и из филма „Закъсняло пълнолуние“. Той играе в голяма част от творбите на режисьора Едуард Захариев, бе припомнено на срещата. Калоян е впечатлен от споделените в книгата 12 „закона“ за актьорската игра. Според него най-запомнящ е образът, който Финци прави във „Вилна зона“, защото героят му не изпъква, а е реален и истински човешки, както трябва да бъде с всички персонажи. 

Людмил Тодоров бе представен с филмите „Бягащи кучета“, „Приятелите на Емилия“ и „Любовното лято на един льохман“. Бе припомнено, че двамата с Иван Черкелов са от първия клас на Георги Дюлгеров и започват своя творчески път в труден период за българското кино през 1990-те години, когато няма пари за продукции. И двамата, според Божана Станева, се занимават с идентичността, личността, душевното и ги съпоставят с времето. Тя смята, че търсещият човек присъства в лентите на Тодоров с посланието за смисъла да творим и да оцеляваме в съвремието. Нейният фаворит е „Бягащи кучета“, защото й е подсказал, че докато търсим решение, животът си минава, и затова трябва да действаме, дори да смятаме, че не сме прави. 

Към портрета на Черкелов Росен Бачев добави информация, че през ранните 1990 години, когато почти няма филмопроизводство у нас, не е подкрепен проекта му „Щъркелът“, но малко по-късно продуцират „Търкалящи се камъни“, а после следват „Стъклени топчета“, „Обърната елха“, „Семейни реликви“. Любимият му филм на режисьора е „Раци“ заради силния сюжет, в който героите от ловци се превръщат в жертви на по-силните на деня. Ученикът обърна внимание на присъствието на водата като символ на пречистване във филмите на Черкелов, който е последовател на Кришна съзнанието. Публиката видя откъс от репортаж за заснемането на последния филм на твореца – „Не влизай в пререкание с персонала на банята“. 

/ХТ/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 13:17 на 14.01.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация