site.btaАналоговата фотография те кара да мислиш повече, смята преподавателят и фотограф Георги Стоянов

Аналоговата фотография те кара да мислиш повече, смята преподавателят и фотограф Георги Стоянов
Аналоговата фотография те кара да мислиш повече, смята преподавателят и фотограф Георги Стоянов
Аналогова фотография на Георги Стоянов в годишната изложба. Снимка: кореспондент на БТА във Варна Валентина Добринчева

Аналоговата фотография те кара да мислиш повече. Това мнение сподели пред БТА фотографът и преподавател във варненската школа „Дедал“ Георги Стоянов. Той участва със свои творби, правени с аналогова техника, в годишната изложба на организацията, която продължава до 10 януари. 

По думите му в днешно време аналоговата фотография е известен лукс, защото е по-скъпа. По-малко компании произвеждат материали и цените са десетократно по-високи отпреди 15-20 години. Освен това в по-малко ателиета проявяват филми и копират снимки от тях. Затова Стоянов показва на своите ученици в школата как да си проявяват сами лентите и да копират творбите си. Има организирани лаборатории и за черно-бяла, и за цветна фотография. По думите му работата с цветните филми не е значително по-сложна, но при нея има един процес повече и трябва да се поддържа определена температура на химичните препарати през цялото време. 

Качеството на дигиталната техника е надминало това на аналоговата, макар че зависи какво точно се сравнява, смята фотографът. Според него обаче снимането на лента има голям плюс и доставя удоволствие. То те кара да мислиш повече, особено заради по-скъпите материали и въпроса дали си струва да инвестираш точно в този кадър. Трябва да обмислиш добре това, което правиш, за разлика от обичайното в наши дни, когато сме свикнали да щракаме стотици кадри, а накрая се оказва, че нямаме и един хубав, посочи той. 

Освен това аналоговото снимане удължава процеса и носи повече познания. Когато снимаме, придаваме емоцията си на фотосите, което леко нарушава виждането ни за художествената стойност, смята Стоянов. При работата с аналогов фотоапарат реално се отделяш от тази емоционалност, защото изтича време преди да видиш своя продукт. Могат да минат дори месеци, докато проявиш лентата и оценката тогава е различна, има отстраняване. Вече си забравил акта на снимането и виждаш крайния резултат, който не е комбиниран с емоцията, обясни той. 

Преподавателят обърна внимание, че фотографът трябва да се съобразява и с това, че всяка лента има свой характер. Една марка прави цветовете по-топли, друга - по-студени и следва това да се познава. Винаги казвам на учениците, че няма как да имаш на снимка толкова реални цветове, колкото виждаш в действителност, посочи още той. 

В момента Георги Стоянов е в процес на подготовка на своя самостоятелна изложба.

 

/ХТ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 00:15 на 05.01.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация