site.btaЗа Бъдни вечер и Рождество Христово във Видинско са приготвяли до 12 обредни хляба

За Бъдни вечер и Рождество Христово във Видинско са приготвяли до 12 обредни хляба
За Бъдни вечер и Рождество Христово във Видинско са приготвяли до 12 обредни хляба
Снимка: Личен архив на д-р Сашка Бизеранова

За Бъдни вечер и Рождество Христово във Видинско са приготвяли внушителен брой хлябове. В някои села стигали до 12, като включвали всички стопански дейности и цялата собственост на дома, каза за БТА етнографът в Регионалния исторически музей д-р Сашка Бизеранова.

Българинът гледа на хляба като на светиня. Ето защо той се разглежда като жертва за Бога. В някои села на тестото се приписва лечебна сила. Украсата има магическа функция, която винаги съответства на символното значение на конкретния хляб. Най-общо краваите могат да бъдат разделени на: посветени на празника като вид безкръвна жертва, посветени на селскостопанския труд и дар за коледарите. Разчупването на кравая има митологично и сакрално значение. Първият залък хляб повсеместно е предназначен за Бога и Богородица и се оставя пред иконата, обясни д-р Бизеранова.

Най-разпространеният хляб за коледните празници е „боговицата“. Среща се в селата Раковица, Чупрене, Горни Лом, Стакевци и др. селища. „Боговицата“ е посветена на младия Бог и на къщата.

По думите й в много от селищата във Видинския край като селата Извор, Ярловица, Ружинци, Карбинци, Медовница, Скомля, Винарово, Ново село и др. се приготвят и други видове обредни хлябове - кола (с ударение на о), нива, бъчва, света Петка. 

Стремежът към изобилие се долавя от изобразените върху хлябовете топчета - символи, като най-често се използват 3, 5, 7, 9 или 12, уточни д-р Бизеранова. Често върху коледните хлябове може да се види изображение на рало или на човек редом с ралото и воловете на входа на символична кошара. Тук е представен творецът на материални блага, от чието здраве, сили и труд зависи оползотворяването на измоленото от божествата изобилие. Човешкото изображение е представено чрез кръстен знак, като символиката на кръста е тъждествена на дървото на живота, обясни етнографът. И допълни, че моделираното върху питката има своето символно значение - да се запази здравето в семейството, да бъде плодородна годината, да се множат хора и животни. 

Хлебчетата, които се даряват на малките коледарчета, са есовидни, а на големите - с дупка в средата. За коледарите ергени се приготвя "вит-превит" или "писан кравай". С него момите даряват любимия или харесвания ерген. Този хляб показва сръчността на момата - тя го месила, заредила го е с магията на своето слово или мълчание, пожелавайки си най-съкровени неща и го дарява, за да демонстрира своето отношение, симпатия, чувства към конкретния ерген. Вечерта, когато се съберат момците, всеки показва своя дар. Така неговата любима може да бъде оценена и представена пред общността, уточни д-р Бизеранова.

/ТС/

news.modal.header

news.modal.text

Към 00:44 на 25.12.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация