site.btaНедостигът на специалисти е сред първите три проблема, посочени от бизнеса в последните 10 години, каза председателят на АИКБ Васил Велев
Проблемът с човешките ресурси, недостигът на подготвени специалисти с нужното образование и квалификация, е в първите три посочени проблема от бизнеса в последните близо 10 години, а в последните няколко години е на второ място веднага след проблемите с несигурността, които са в световен мащаб, и върху които не можем да влияем. Това отбеляза председателят на Управителния съвет на Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ) Васил Велев на кръгла маса "Връзката между образованието и пазара на труда: Изграждане на привлекателни професии и адресиране на текущите предизвикателства - необходими промени и реформи" в София, организирана от Асоциацията.
Велев добави, че трайното справяне с този проблем е свързано с реформи в образованието. Той представи анализ на АИКБ на идентифицирани проблеми в системата на образованието от гледна точка на пазара на труда.
Според него е необходимо представените данни да ни стреснат повече, за да може с повече воля и характер да ускорим реформите, защото иначе след 10 години съвсем няма да има кой да работи в България. Анализът доказва отново, че има зависимист между образованието и стандарта на живот, и ръста на брутния вътрешен продукт (БВП). Данните, които са за 40-годишен период, показват, че колкото по-високо е качеството, мерено чрез обективни оценки от тестове, толкова по-висок е средният ръст на БВП, отбеляза Велев.
Той цитира данни от 2022 г. от резултатите от участието ни в Програмата за международно оценяване на учениците PISA, провеждани сред деветокласниците, като коментира, че те са плачевни и се влошават, а това са хората, които идват на входа на висшите училища и на входа на пазара на труда.
В ЕС сме на предпоследно място по резултати от тестовете по трите направления, след нас е Кипър, и сме между Монголия и Молдова измежду всички страни, които полагат този тест, много под средното за ОИСР, отбеляза Велев. Спрямо средното за ОИСР България се представя не спрямо върховите постижения, а спрямо средното - имаме два пъти повече двойкаджии по математика, четене и наука и три пъти по-малко отличници по математика, три пъти по-малко по четене, 3,5 пъти по-малко по наука, което е тъжно да го гледаме, коментира Велев. Той добави още, че въпреки това за всеки завършил средно образование има по две места за първи курс във висшите училища у нас - въпреки че половината са двойкаджии в 9 клас, а голяма част от тях не завършват средно образование.
/ВЙ/
В допълнение
Избиране на снимки
Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.
Изтегляне на снимки
Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите
news.modal.header
news.modal.text