site.btaАлгоритъм с изкуствен интелект е помогнал да бъдат открити пет малки планети с много къси орбитални периоди

Илюстрация: Пиксабей

Международен изследователски екип е разработил алгоритъм, базиран на изкуствен интелект (ИИ), с който да бъдат открити пет планети с диаметър, по-малък от този на Земята, и с орбитални периоди, по-кратки от един ден, съобщи агенцията Синхуа.

От петте планети, четири са най-близките до своите звезди, откривани досега. Размерите им са съизмерими с тези на планетата Марс. За пръв път астрономи използват ИИ за изпълнение на задачи по търсене на сигнали в космоса.

Резултатите от изследването, проведено от екип под ръководството на Гъ Цзян от Шанхайската астрономическа обсерватория към Китайската академия на науките, са публикувани в изданието Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Вероятността от наблюдение на планети с много кратки орбитални периоди около звезди, подобни на Слънцето, е много малка - около 0,5 процента. От първото откриване на тези планети през 2011 г. досега са намерени само 145, като само 30 от тях са с диаметър, по-малък от земния.

Астрономите обичайно използват транзитен метод за локализиране на планети извън Слънчевата система. Той се основава на принципа, че когато планета мине пред звездата, около която кръжи, нейната яркост намалява периодично. Планетите с много къси орбитални периоди често са много малки и затова е трудно да бъдат засечени транзитните им сигнали.

Към 18:18 на 15.10.2024 Новините от днес