site.btaДревни хищни птици са живели заедно с Тиранозавъра рекс в Северна Америка

Древни хищни птици са живели заедно с Тиранозавъра рекс в Северна Америка
Илюстрация: Пиксабей

Древни хищни птици са живели заедно с Тиранозавъра рекс в Северна Америка, съобщи Ройтерс, като цитира изследователи.

В западната част на Северна Америка по време на залеза на ерата на динозаврите безспорен владетел е бил Тиранозавър рекс - един от най-големите сухоземни хищници в историята на Земята. Новооткрити вкаменелости показват, че тогава е имало и хищни птици, смятани за най-старите, известни до момента.

Изследователи са открили в щата Монтана останки от два новоидентифицирани вида птици от периода креда, датиращи отпреди около 67 милиона години. Те са имали анатомични белези, наподобяващи на съвременните хищни пернати.

Костите на стъпалата им са били изградени по начин, който им е позволявал да улавят, подчиняват и отнасят плячка, точно както правят ястребите, совите и орлите днес, отбелязва Ройтерс.

Вкаменелостите са открити в скалните образувания Хел Крийк, простиращи се на територията на четири американски щата, където фосили на много динозаври, включително Тиранозавър рекс, трицератопси и едмонтозаври, са откривани през годините.

По-големият от двата нови вида е наречен Avisaurus darwini, като според учените може да е бил с размерите на едър ястреб, с размах на крилете вероятно около 1,3 метра. Другата, малко по-малка древна птица, също е от рода Avisaurus, но все още не е й измислено име, отбелязва Ройтерс.

Сходствата в стъпалата им с тези на съвременните хищни птици "предполагат, че е възможно да са функционирали по подобен начин", казва Алекс Кларк, докторант по еволюционна биология в Чикагския университет и музея "Фийлд" в града. Той е водещ автор на изследването, публикувано в списание Plos One.

"Когато става дума за хищна птица, обсъждаме конкретно съществуващи видове, които използват краката и стъпалата си, за да повалят или обезвредят плячката", добави Кларк.

Двата вида може да са ловували дребни бозайници, гущери и други птици, както днес ястребът.

Първите птици са се появили преди около 150 милиона години по време на юрския период, като се развиват от малки пернати динозаври. Двата новоидентифицирани вида са живели в епохата на динозаврите и са изчезнали преди 66 милиона години след удар на астероид.

Тези новоидентифицирани хищни птици не са предшественици на а по-скоро са развили същите анатомични черти, смятат учените, цитирани от Ройтерс.

Непълният характер на находките на вкаменелости от вида Avisaurus оставя мистерия за това как са изглеждали тези птици.

Изследователите откриват и останки от трета нова птица от същия период, наречена Magnusavis ekalakaensis, но начинът й на живот остава неясен.

Към 20:11 на 10.10.2024 Новините от днес