site.btaИзложба на първите космически изображения, направени с новия телескоп на Рожен, беше открита в Хасково

БТА, Хасково (9 октомври 2024) Изложба на първите космически обекти, заснети с новия 1,5-метров телескоп в Националната астрономическа обсерватория (НАО) в Рожен, беше открита днес в централното фоайе на Младежкия център в Хасково при голям интерес от страна на гимназистите от града. На нея присъства и авторът на фотосите гл. ас. д-р Милен Минев. На снимката: гл. ас. д-р Милен Минев от Института по астрономия към БАН и 12-класничката от Хасково Стела Банева, която е част от националния отбор на България и е носител на бронзов медал от Олимпиадата по астрономия и астрофизика, която се проведе през август тази година в Бразилия. Снимка: кореспондент на БТА в Хасково Красимира Славова (ЛФ)

Изложба на първите 19 космически обекта, заснети с новия 1,5-метров телескоп в Националната астрономическа обсерватория (НАО) в Рожен, беше открита днес в централното фоайе на Младежки център – Хасково.

Изложбата гостува в Хасково по покана на Астрономическата обсерватория към местния Младежки център и е в рамките на Международната космическа седмица, която се провежда от четвърти до 10 октомври и Глобалния проект на Международния астрономически съюз „100 часа Астрономия“.

Учениците от гимназиите в Хасково бяха първите посетители при откриването и имаха възможност да се запознаят с техния автор - астрономът от Института по астрономия към БАН гл. ас. д-р Милен Минев. Обработката на снимките е направена от известният оперен изпълнител и астроном Емил Иванов.

Фотосите са тестови изображения, чиято цел е учените да си обяснят  възможностите на новия телескоп, който е по последна технология. На тях посетителите в изложбата могат да видят различни мъглявини, галактики, звездни купове и образувания от междузвезден газ и прах като известните „Стълбове на сътворението“ в мъглявината Орел на съзвездието Змия, разказа пред БТА д-р Милен Минев.

„Идеята на изложбата е да запали интереса у учениците и студентите, за да могат те сами да се убедят с каква техника разполагаме ние в България и че у нас астрономията се развива, а това да ги провокира към космическата наука“, добави астрономът.

Ученият припомни, че пускането в експлоатация на новият телескоп на Рожен на първи юли през 2023 година е отнело две години, но това е  най-успешният етап на проекта „Регионален астрономически център за изследвания и образование“, финансиран по Националната пътна карта за научна инфраструктура (2020-2027), координирана от МОН.

Астрономическата обсерватория при Младежкия център ще има нови телескопи, камери и надуваем мобилен планетариум, съобщи по време на откриването ръководителят на обсерваторията Йоанна Кокотанекова.

/РБ/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки