Представяне на сп. ЛИК - "Великият бас Борис Христов"

site.btaБорис Христов е име, оставило следа не само в България, а и в целия свят, каза учителят по музика Даниела Георгиева

Борис Христов е име, оставило следа не само в България, а и в целия свят, каза учителят по музика Даниела Георгиева
Борис Христов е име, оставило следа не само в България, а и в целия свят, каза учителят по музика Даниела Георгиева
Представяне на списание ЛИК на БТА, посветено на българския бас Борис Христов. На снимката от ляво надясно Даниела Георгиева, дългогодишен учител по музика и ръководител на фолклорни школи, Надежда Иванова, дългогодишен дирегент на хор "Космически гласове" в България и Александра Филипова, която е завършила Националното музикално училище "Любомир Пипков" в град София. Снимка: Кореспондент на БТА в Самоков Иван Ласкин

Когато говорим за Борис Христов винаги трябва да говорим с респект, тъй като това е едно име, което е оставило следа не само в България, а и в целия свят. Може би точно ние, българит,е имаме най – голям принос в световен мащаб чрез нашия фолклор и нашите оперни изпълнители един, от които е Борис Христов. Това каза пред БТА дългогодишният учител по музика и ръководител на фолклорни школи в Самоков Даниела Георгиева. Тя присъства в Националния пресклуб на БТА в Самоков на представянето на списание ЛИК , посветено на великия бас Борис Христов.

В събитието взеха участие Надежда Иванова, която е била диригент на хор „Космически гласове“ и Александра Филипова, завършила преди няколко години Националното музикално училище „Любомир Пипков“ в София. Те са били и ученички на Даниела Георгиева. 

Тя каза, че съжалява, че в училище за Борис Христов се говори до осми клас и набързо се споменават оперните изпълнители. 

По думите й най-забележимите български оперни и фолклорни изпълнители напускат България и отиват да търсят реализация в чужбина. „Обяснявам си този факт с това, че операта е един труден жанр. Човек, за да отиде на опера трябва да има нужните познания – не само за нейната структура, но и за гласовете, епохата, в която се развива действието и не на последно място за самия композитор“, каза Георгиева.

Тя отбеляза, че в училище не е толкова застъпено оперното изкуство и в рамките на един учебен час преподавателите трябва да запознаят учениците с много имена, които не са само в този жанр. По думите й не може с едно споменаване на такива емблематични имена учениците да ги научат. „Аз се старая да запомнят Борис Христов с уникалното изпълнение на „Многая лета“. Този уникален глас, този наситен тембър, който има, те кара да застинеш, да настръхнеш и да бъдеш само слух. Звукът, който излиза от неговото гърло, запълва всичко около теб и се чувстваш нещо малко, но в същото време с преклонение към това, което звучи в залата“, посочи още Георгиева.

Надежда Иванова, която е била диригент на хор „Космически гласове“ , отбеляза, че за Борис Христов може да се говори много и никога няма да е достатъчно, защото той е символ на най – висшата форма на професионализъм. „Имах възможността да се запозная и по-детайлно от биографията му. Прочетох я на един дъх - животът му е уникален, изпълнен с борба, но с една много ясна цел, че трябва да представи България по най – добрия начин и го прави“, каза тя. 

Иванова каза, че по време на представянето на списание ЛИК са чути много коментари и повечето се повтарят, но той е наистина уникален. „Имах възможността да посетя неговата къща музей. Влизайки в двора, те побиват тръпки сякаш си в нещо познато, но и в същото време в нещо „извънземно“. Знаеш кой е живял там и с какво е допринесъл и че е нещо извън всички рамки, които си си представял“. 

Според Иванова Христов е направил саможертва, като е напуснал родината си. „Всяка една роля, която е изигравал, не е била просто роля - да се качи на сцената, да изпее вярно нотите и верния текст. Той е изпадал в толкова дълбок труд, за да проучва самия образ и епохата, в която трябва да се превъплъти“. Надежда Иванова посочи, че неин спомен още от ученическите години е, че Борис Христов и Борис Годунов вървят заедно. Тя смята, че когато композиторът Модест Мусоргски е писал операта „Борис Годунов“ , си е представял гласа на Борис Христов. 

Според Александра Филипова, която е завършила Националното музикално училище „Любомир Пипков“ в град София, освен че Борис Христов е бил страхотен професионалист, той нямало да е това, което е без неговия характер. По думите й певецът е притежавал завидна дисциплина, но това само по себе си не стига. Христов е правил неща, които са дори присъщи само на актьорите. Филипова отбеляза, че не е изучавала тясно класическа музика. Според нея трябва да има по-задълбочено изучаване на Борис Христов не само в училище. 

 

/ТС/

news.modal.header

news.modal.text

Към 23:18 на 30.09.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация