site.btaНеобходима е повече активност за присъствието на български филми по европейските екрани, каза Камен Балкански
Необходима е по-голяма активност, за да се гледа повече българското кино в чужбина. Продуцентите трябва да присъстват на световните фестивали и пазари на филми каквито има в Берлин, Кан и т.н., за да намерят нашите продукции своите купувачи и дистрибутори. Такова мнение изрази пред БТА директорът на Бюро „Творческа Европа“ в България Камен Балкански, който днес представи нови възможности за финансиране в рамките на кинофестивала „Златна роза“.
Програмата „Творческа Европа Медиа“ помага за разпространението на киното на Стария континент чрез финансиране на дистрибутори, които предлагат продукции от чужди държави, поясни той. В България почти 90 процента от европейските филми, които виждаме на екраните, са с подкрепата на програмата. По думите му българското кино, което не е добре познато, не е толкова търсено от разпространителите в Европа, въпреки че има изключения, средно по две заглавия годишно.
След пет дни ще бъдат обявени новите конкурси на „Творческа Европа Медиа“ за културни и аудиовизуални проекти за 2025 г., съобщи Балкански. Там освен класическите конкурси, има и междусекторно направление за „Журналистически партньорства“. Финансирането касае медии, които работят професионално и имат истинска, демократична, плуралистична журналистика, далеч от фалшивите новини, обясни той.
На фестивала „Златна роза“ бяха представени два проекта, които вече са подкрепени в това направление. Единият е Balkan Watchers от Балканския документален център, получил 500 хиляди евро, а другият е на Институт „Отворено общество“ с 2 милиона евро каскаден грант, който ще бъде разпределен към медии.
Камен Балкански припомни, че всяка година „Творческа Европа“ предоставя пропорционално част от бюджета си. Сега сме в тригодишен период и половината от средствата вече са стигнали до целевите групи, сред които има и много български културни оператори, продуценти, дистрибутори. Подкрепени през годините са и организации, които формират вкуса на публиките, включително образователни институции, тъй като в наше време гледаме много в телефоните и по-малко посещаваме залите, в които има истински артистичен продукт и тези проекти целят да формират зрители, които да гледат истинско изкуство, посочи Балкански.
/ХК/
news.modal.header
news.modal.text