site.btaУчени откриха най-дългата двойка струи, излизащи от свръхмасивна черна дупка

Учени откриха най-дългата двойка струи, излизащи от свръхмасивна черна дупка
На изображението е представена двойката най-дълги струи, излизащи от черна дупка. Снимка: AP/LOFAR Collaboration/Martijn Oei/Caltech

Учените открихa най-дългата двойка струи, известни още като джетове, излизащи от черна дупка в далечна галактика, предаде Асошиейтед прес.

Струите, изстрелващи гореща плазма, са най-големите, забелязвани досега. Те са дълги колкото 140 галактики от Млечния път, подредени една до друга.

„Тази струя гореща плазма е успяла да достигне много голям размер“, каза Айлин Майер, учен изучаващ черните дупки в университета на Мериленд. Откритието е направено с помощта на снимки от европейски телескоп.

Според учените понякога нагорещена плазма излиза от някоя черна дупка под формата на тънки високоенергийни струи. Те обаче могат да се разпаднат, тъй като са или разтърсвани от турбулентност в пространството, или защото изпитват "глад" при липса на нова материя. Откритите две струи от далечна свръхмасивна черна дупка са с дължина около 23 милиона светлинни години. Това е с около 7 милиона светлинни години повече от предишния рекордьор. Една светлинна година е 9,46 трилиона километра.

Съавторът на изследването Мартин Оей каза, че изследователите не са очаквали да открият толкова дълги струи от черни дупки толкова рано в историята на Вселената.

Изследването е публикувано в списание Nature.

/РБ/