site.btaУчени разработиха нова технология за ранно откриване на болестта на Паркинсон

Учени разработиха нова технология за ранно откриване на болестта на Паркинсон
Неврон. Илюстрация: Pixabay

Израелски изследователски екип е разработил нова технология за ранно откриване на болестта на Паркинсон - до 20 години преди появата на симптомите, съобщи Синхуа.

Болестта на Паркинсон е невродегенеративно заболяване, което се характеризира с постепенна загуба на неврони, произвеждащи допамин, в мозъка. Диагнозата обикновено се основава на симптоми като треперене, забавени движения и скованост на мускулите, които се появяват само след значителна загуба на неврони.

В проучването израелски изследователи използват микроскопи със суперразделителна способност и компютърен анализ за прецизно картографиране на агрегацията на протеини, които са свързани с патологичен процес, в кожни биопсии на хора.

Според изследователите агрегацията на протеините започва около 15 години преди появата на симптомите, а клетъчната смърт настъпва от 5 до 10 години, преди да може да бъде открита с настоящите диагностични методи. Следователно новата им технология отваря значителен 20-годишен прозорец за диагностика и намеса.

Учените изпробвали технологията върху кожни биопсии от седем пациенти с Паркинсон и седем здрави хора, като успешно картографирали и идентифицирали повече агрегация на протеини при болните от Паркинсон.

Новата технология, може да идентифицира ранни клетъчни признаци на болестта на Паркинсон, предлагайки потенциал за по-ранно лечение или дори превенция на болестта, смятат изследователите. Те отбелязаха, че това е възможност за ранно откриване и на други невродегенеративни заболявания, като например болестта на Алцхаймер.

Екипът също планира да разработи алгоритъм за машинно обучение, за да предскаже бъдещото развитие на болестта.

Изследването е публикувано в списание Frontiers in Molecular Neuroscience,