site.btaБомби, насочвани от гълъби, мъртви риби и посоката на къдриците триумфираха на Антинобеловите награди

Ерик Маскин, нобелов лауреат за икономика през 2007 г. (вдясно), връчва Антинобеловата награда на член на екипа изследователи, използвали хроматография, за да отделят пияни от трезвени червеи. Снимка: AP Photo/Steven Senne

Проект от Втората световна война за обучение на гълъби, които да насочват авиобомби, спечели Антинобелова награда тази година, съобщи ДПА.

Антинобеловите награди, известни още като Иг-Нобелови или Шнобелови награди, се връчват всяка година от хумористичното научно списание "Анали на невероятните изследвания" за необичайни проучвания, които "карат хората първо да се смеят, а след това да се замислят".

Церемонията се състоя в Масачузетския технологичен институт в Кеймбридж, Масачузетс, САЩ, като наградите бяха връчвани от нобелови лауреати.

Бъръс Фредерик Скинър, психолог от Университета на Минесота в САЩ, бе почетен посмъртно за работата си по „Проект Гълъб“, при който успява да обучи - с известен успех, гълъби да насочват ракети. Проектът така и не е приложен на практика заради скептицизма на американските военни и на правителството. Скинър обаче защитава проекта си и пише в резюме за него, публикувано през 1960 г.: "Ако искате, го наречете луда идея, но аз никога не съм губил вяра в него".

Наградата за анатомия получиха учени от Франция, които искали да проучат дали косите на повечето хора в Северното полукълбо на планетата се навиват на къдрици по същия начин - по посока на часовниковата стрелка или обратно - като на хората, обитаващи Южното полукълбо. Авторът на изследването Хонсари Роман, преподавател по лицева хирургия в университетската Некер - Детска болница в Париж, пише: "Като цяло къдриците по посока на часовниковата стрелка са значително повече разпространени по света. Въпреки това къдриците в посока, обратна на часовниковата стрелка, изглежда доминират в Южното полукълбо".

Призът за химия спечели изследователски екип, използвал лабораторна техника за разделяне на пияни и трезвени червеи, а работещите в САЩ учени Фордайс Ели и Уилям Питърсън взеха наградата за биология за експеримент, при който пукат хартиен плик близо до котка, която стои зад гърба на крава. Целта е да се установи кога и как кравите отделят мляко. След експеримента учените установяват, че кравите временно спират да отделят мляко, когато са уплашени.

Група международни учени под ръководството на специалисти от Германия бяха отличени за изследване на вероятностите, включващо експеримент с хвърляне на повече от 350 000 монети от 44 валути, продължил общо 650 часа. Изследването заключава, че когато хората хвърлят монета, тя се завърта във въздуха така, че е по-вероятно да падне на същата страна, от която е хвърлена.

Антинобеловата награда за физиология бе присъдена за откритието, че много бозайници могат да дишат през ануса, а призът за физика - за изследването дали мъртвите риби могат да плуват. Джеймс Ляо, преподавател по биология в университета на Флорида, САЩ, обявява през 2004 г., че е открил, че рибите плуват заедно в пасажи във формата на движещ се флаг зад цилиндър. "Експериментът с мъртвите риби бързо показа, че формата и гъвкавостта на мъртвата риба е достатъчна да генерира енергия за запазване на положението им зад цилиндъра и дори да ги придвижва напред", казва Ляо.

Отличено бе и демографското изследване на Сол Джъстин Нюман, старши изследовател в Юнивърсити колидж Лондон, според което някои дълголетници живеят в региони, в които архивите и документацията не се поддържат добре. Той установил, че регистрите за дълголетници са преобладаващо пълни с грешки.

Например при най-възрастния човек в света Джироен Кимура има необичаен брой биографични аномалии, за него има три рождени дати - едната изглежда подправена, другата е резултат от типографска грешка, третата изглежда реална, казва Нюман.

/ХК/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки