site.btaРашид Ал Халифа представя своята гледна точка към „правилата за повторение“ на ислямското изкуство

Рашид Ал Халифа представя своята гледна точка към „правилата за повторение“ на ислямското изкуство
Рашид Ал Халифа представя своята гледна точка към „правилата за повторение“ на ислямското изкуство
Continuum на Рашид Ал Халифа, снимка – галерия Credo Bonum

Изложбата Continuum на бахрейнския художник Рашид Ал Халифа представя най-новите му произведения от  поредиците „Спектър“, „Вълни“ и „Розите на Багател“. Откриването е на 4 септември, съобщават от галерия Credo Bonum, домакин на събитието до 24 октомври.

Авторът предлага съвременна гледна точка към „правилата за повторение“ на ислямското изкуство, сливайки изкусно традиционните естетически принципи с ехото на модерната арабска архитектура. По подобен начин, поредицата „Вълни“ отдава почит на морската история на Бахрейн, преплитайки ритмично повторение с  културното наследство на острова. „Розите на Багател“ се отправя на пътешествие, вдъхновено от флората на Шато дьо Багател, отразяващо съзерцанието на Рашид върху розата като природен обект и като метафора. Тази многообразна колекция от произведения на изкуството въплъщава художествената еволюция на Рашид, извиквайки представите за ритъм, чистота и ефимерност. 

„Радвам се да доведа творбите си в София и да споделя артистичния си път с публиката в България. Continuum представлява празненство на традицията, културата и непрекъснато развиващата се природа на изкуството и за мен е чест да представя  тези произведения в този красив град. Чрез тези поредици се стремя да свържа културното наследство със  съвременна перспектива, канейки зрителите да се потопят в симфония от традиция и модерност“, коментира Рашид Ал Халифа.

„Артистичното пътешествие на Шейх Рашид еволюира през различни фази – от дълбоко емоционална фигуративна живопис през абстрактни композиции до мащабни скулптури на открито, където той смело експериментира с материали, цветове и символи. Творчеството му винаги е уникално и завладяващо, като непрекъснато води динамичен диалог с публиката. Творбите, които имаме привилегията да покажем тук в София, са създадени през последните години и красотата на далекоизточното море, небето и пустинята и дълбокото преклонение към природата са  майсторски синтезирани в изтънчена форма“, казва кураторът Весела Ножарова.

Тя посочва, че в момента Рашид Ал Халифа е признат за най-големия покровител на изкуствата в кралство Бахрейн, заема длъжността на председател на Националния съвет по изкуствата на Бахрейн. Страстен колекционер и меценат, той създава фондация на свое име през 2020 г. – RAK Art Foundation. Тя се занимава с развитието на артистичната сцена, през насърчаването на международния обмен.

„Вдъхновяван от заобикалящата го среда, бахрейнският художник Рашид Ал Халифа създава творби, които сливат традиционната и съвременната архитектура с естествения пейзаж. Светлината, цветовете и атмосферата, специфични за природата на кралство Бахрейн, определят до голяма степен получените от Рашид формации, които той трансформира във впечатляващи стенни скулптури и завладяващи инсталации. Рашид непрекъснато черпи от своя опит и среда като източник на вдъхновение. Последната му творба напомня за миналото в същия момент, в който отразява бъдещето, и по този начин извиква асоциации за традиция и наследство, но носи и присъща футуристична чувствителност“, посочва критиката. 

По думите й всеки период от творчеството на Рашид описва неговото продължаващо изследване и желание да слее традицията с модерността, както и природното със създаденото от човека. В много отношения творчеството му е изградено върху контрасти чрез неговия предмет и използване на материали; средство за изследване на трансформацията на родния пейзаж и за обмисляне на промените в живота му. 

Серията Spectrum („Спектър”)

Поредицата „Spectrum“ на Рашид отразява „правилата за повторение“ в ислямското изкуство – един от най-важните естетически принципи на ислямската архитектура. Честотата и повторението на форма в ислямското изкуство, колкото и сложна да е, създава илюзията за безкрайност, при което рамката, която държи мотива, е несъществена: симетричният мотив продължава отвъд границите на рамката. Хармонията се поражда от това състояние на безкрайност. Spectrum взема такива принципи и ги осъвременява, като играе със структурни атрибути, които също напомнят за съвременната арабска архитектура, като допълнително интегрират специфична палитра и тонове, които са характерни за пейзажа на Бахрейн. 

Серията Waves („Вълни”)

Подобно на Spectrum, ритмичното повторение в произведенията на Рашид от серията Wave загатва за желанието му да изрази ред и симетрия, като същевременно създава изображения, които изместват и трансформират в заобикалящата ги среда. Разположен на кръстопътя на търговските пътища между Изтока и Запада, стратегическата позиция на Бахрейн е причина продавачи на перли, търговци и мореплаватели да прекосяват този малък остров в продължение на хилядолетия. Буквално означаваща „две морета“, думата „Бахрейн“ говори за сладководни извори, извиращи изпод соленото морско дъно. Именно тази връзка с водата отдавна е привличала пътешественици от далечни земи, разпалвайки любопитството им към оазиса на пустинния остров, който особено по време на цивилизацията Дилмун (4000-800 г. пр.н.е.) е описан в ранните шумерски текстове като Епоса за Гилгамеш като свещен градински рай, изобилстващ от буйни мангрови дървета, палми и сладка вода. Водите на Бахрейн отдавна са жизненоважен източник на препитание за неговите жители. Особено в началото на 20 век, Бахрейн заема най-високата позиция в международната търговия с перли и е известен с култивирането на перли с най-високо качество. Дау, или традиционната бахрейнска рибарска лодка, е проектирана специално за извличане на перли и сега също е важен символ на бахрейнското наследство. Такива обичаи са оформили културата на бахрейнците, чиято връзка със земята и заобикалящата вода е синергична.

Серията Les Roses de Bagatelle („Розите на Багател“)

Вдъхновени от флората на Шато де Багател, пастелните цветове и радостта от живота на Les Roses de Bagatelle на Рашид напомнят за историята на тези градини, както и за деликатността на околния пейзаж. Те служат като лична медитация на Рашид върху розата – в нейната естествена форма и като метафора. Тази поредица е завършена през 2018 г. като продължение на изпъкналите творби на Рашид, произведенията от алуминий, при която всяко от цветята се появява в различни мотиви върху фасадата на всяка творба. Получените симетрични композиции излъчват чувство за ритъм – по много начини те са прокламация, която извиква усещане за чистота и простота, както и за ефимерността и романтиката на неговите по-ранни фигуративни картини отпреди десетилетия.

Рашид Ал Халифа е роден през 1952 г. в кралство Бахрейн. Премества се в Обединеното кралство през 1972 г., за да учи в колежа на Хейстингс за изкуства и технологии в Съсекс. Вдъхновен от импресионизма, след завръщането си в Бахрейн през 1978 г. започва свои собствени интерпретации на пейзажите на своята страна, създавайки поредица от произведения, показващи пустинята, морето и историческите места.

Такива атмосферни пейзажни картини бележат началото на артистичната кариера на Рашид, която през 80-те години на миналия век еволюира до фигуративни произведения, при които той обединява елементи от пейзажи и женската форма с мимолетни отпечатъци. През 90-те години стилът му на рисуване претърпява романтична, но забележима промяна, тъй като той започва да включва зеленина, мотиви и по-тъмна цветова палитра. 

Рашид отново насочва вниманието си в началото на новия век към формирането на изпъкнало платно, допълнително абстрахирайки форми на повърхността, което води до синтез на цвят и жест. В края на първото десетилетие на 21 век, той експериментира с напълно различни материали, често диктувани от скулптурната форма на изпъкналото платно, което води до много по-минималистичен стил. Тогава той започна да се занимава с гладката фасада, която предлага избраният от него материал – алуминий. Рашид продължава да разглежда и приравнява податливостта, механиката и геометричните процеси, включени в определени аспекти на дизайна и архитектурата, които той визуализира в непрекъснато променящия се пейзаж на Бахрейн, и бързо започва да включва тези открития в своята практика. На неговите произведения от 2015 г. нататък наистина е присъща известна дихотомия – те са мощни и доминиращи, но същевременно непринудени, деликатни и медитативни.

/ДД

/ХК/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 14:18 на 02.09.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация