site.btaНай-важното нещо за един църковен певец е да бъде вярващ и да има отношение към религията, каза диригентът Кристиян Попов
Най-важното нещо за един църковен певец е да бъде вярващ и да има отношение към религията, защото по този начин ще може да пресъздаде чрез своята душа това, което пее, каза в интервю за БТА Кристиян Попов, диригент на хор „Йоан Кукузел Ангелогласни“.
Тогава, за него на първо място ще бъдат начинът, по който пресъздава църковния глас и настроението, което създава у християните, слушащи го по време на концерт или литургия. Винаги водещ трябва да е текстът и заради него, певецът трябва да носи вярата в себе си.
Навсякъде в България има школи, включително и в по-големите храмове, в които може да се изучава църковно пеене, обясни Попов. Професионално обучение се получава и в семинариите в София и Пловдив. Темата за духовното е в ренесанс в съседни страни като Гърция и Румъния и там почти няма място, в което да не се изучава църковна музика, допълни той.
Музиката е нещо много близко до човека, няма как богослужебният текст да не бъде облечен в нея, за да бъде по-достъпен до човека, посочи той. Тя е много тясно свързана с църковното богослужение, независимо коя традиция се следва, и е неизменна част от него, без значение дали става въпрос за духовниците и църковно служителите или за хора, който пее от името на народа.
Молитвеното пеене всъщност е църковният текст, изпълняван по време на богослужение или текст, с който се отправя молитва към Бога. За да се пресъздаде, в най-честия случай, молитвено настроение, те са облечени в музика, обясни Попов.
За разлика от католическата и протестантската традиции, в която се използват инструменти като органа, нашата църква е запазила традицията да не се допуска употребата на инструменти по време на богослужението. Пее се изцяло акапелно. „Ако нещата са поднесени по правилния начин, така че да се пресъздаде това молитвено настроение, за което говорих, хората се радват и въодушевяват“, смята Попов.
Дирижираният от Попов хор за средновековна църковнославянска музика „Йоан Кукузел Ангелогласни“, още от самото си създаване преди повече от 50 години, винаги е бил представляван от професионални музиканти, които имат и огромно отношение към музиката и религията.
За самия Кристиян Попов изборът да се занимава с дирижиране на църковна музика не идва случайно, тъй като от малък е свързан с църковния живот. Баща му е свещеник, композитор и диригент на Софийския свещенически хор. Двамата му дядовци също са свещеници.
„Интересното при хоровите диригенти, които работят с акапелна музика или със сакрална музика като цяло, е че неизменна част от тяхната дейност е да дирижират нещо, което е свързано с църковното пеене, независимо дали се касае за източноправославната или западната традиция. Чрез написаните от класически западноевропейски композитори като Моцарт, Хайдн или Бах меси или реквиеми, в крайна сметка слушаме отново църковна музика“, посочи Попов.
Репертоарът на състава се подбира според периода, в който ще се изпълнява, каза диригентът. „Главното нещо, което винаги спазваме, е да не бягаме от характерните произведения за конкретния период. При подбора винаги се следват каноните и песнопенията се съобразяват с църковния календар“, каза Попов.
В хода на нашата дейност ни попадат и старинни произведения, които могат да бъдат определени буквално като реликви, например тези на нашия патрон Йоан Кукузел, обясни диригентът.
Можете да чуете както песнопения на 10-15 века, така и произведения, писани преди едва няколко години, което много обогатява репертоара на хора. Той непрестанно се обновява, правят се нови аранжименти на песнопения, които не са типични за концертния подиум, например.
Интерес към православната музика в България има и той все повече нараства, благодарение на това, че всеки има достъп до интернет. С радост мога да кажа, че музиката ни се приема еднакво добре по света и у нас, допълни Кристиян Попов.
/ХТ/
news.modal.header
news.modal.text