site.btaТелескоп на НАСА, който проследяваше опасни за Земята космически тела, приключи работа

Лого на НАСА. Снимка: AP/John Raoux

След повече от десетилетие проследяване на астероиди и комети, които биха могли да представляват заплаха, телескопът на НАСА, който изследваше близки до Земята обекти в инфрачервения спектър (NASA's Near-Earth Object Wide-field Infrared Survey) е спрян официално, съобщи UPI.

Космическата агенция изпрати последната команда на апарата NEOWISE миналата седмица от Лабораторията за реактивно движение (JPL) на НАСА край Лос Анджелис, с което след повече от 10 години работа приключи така наречената мисия за планетарна защита.

НАСА вече е изтеглила всички останали научни данни от телескопа, тъй като скоро той ще падне твърде ниско в орбитата си около Земята и вече няма да може да предава полезна информация. Длъжностни лица съобщиха в края на юли, че окончателно ще извадят от употреба космическия апарат, който беше изстрелян през декември 2009 г.

Тогава НАСА очакваше телескопът да изпълни седеммесечна мисия, сканирайки цялото небе в инфрачервения спектър, като част от мисията Wide-field Infrared Survey Explorer (WISE). До юли същата година апаратът надмина целите си, изпълнявайки задачите си много по-добре от предшествениците си.

„Мисията на NEOWISE е от съществено значение в стремежа ни да картографираме небето и да разберем близката до Земята среда. Огромният брой открития разшириха познанията ни за астероидите и кометите, като същевременно повишиха планетарната отбрана на страната ни“, казва директорът на Лабораторията за реактивно движение (JPL)  Лори Лешин в изявление на уебсайта на агенцията. „Докато се сбогуваме с NEOWISE, ние също така приветстваме екипа, който стои зад него, за впечатляващите му постижения.“

Стремежът на НАСА да защити Земята от бъдещи заплахи от удари продължава. Изстрелване на апарата за изследване на близки до Земята космически обект (NEO)  е планирано за септември 2027 г.

Новото попълнение е предназначено да подпомогне усилията на НАСА в областта на планетарната отбрана за откриване и характеризиране на повечето потенциално опасни астероиди и комети, които се намират на по-малко от 30 милиона мили от орбитата на Земята.

Към 11:16 на 13.08.2024 Новините от днес