site.btaАмерикански богаташ плати рекордна сума за фосил на динозавър, за да го дари на музей

Милиардерът Кен Грифин се сдоби с фосилизирания скелет на стегозавъра Ейпекс за рекордната сума от почти 45 млн. щатски долара. Снимка: АP / Ashlee Rezin / Chicago Sun-Times, File

Стегозавърът Ейпекс е "роден в Америка и ще остане в Америка", заяви милиардерът Кен Грифин, след като наскоро придоби на търг скелета на динозавъра за рекордната сума от 44,6 млн. щатски долара в оспорвано наддаване с още шестима потенциални купувачи.

Богаташът, който е роден във Флорида, е сериозно ангажиран с опазването и показването на поколенията на праисторически артефакти, разказващи миналото на планетата ни. Американски медии изразиха надежда примерът му да се окаже заразителен и за други колекционери.

По време на търга Кен Грифин и за миг не се отказва от стегозавъра, като не спира да наддава за фосилизирания скелет. Твърдо решен е да се сдобие с него и Ейпекс да остане в САЩ. Според медиите милиардерът е силно мотивиран да купи фосила, след като вкаменелост на тиранозавър рекс, наречен Стан, е закупен и отнесен в природонаучен музей в Абу Даби през 2022 г. Той е придобит за рекордните тогава 31,8 млн. щатски долара.

Ейпекс си заслужава инвестицията, казват експертите. Според аукционната къща "Сотбис", която продаде фосила, находката е "най-хубавата, която някога е излизала на пазара". Неслучайно интересът е значителен - при първоначална оценка между четири и шест милиона щатски долара, Ейпекс е продаден за почти 45 млн. щатски долара. Смята се, че този стегозавър е бродил из Земята преди около 150 милиона години.

Фосилизираният скелет е открит през 2022 г. в щата Колорадо от палеонтолога Джейсън Купър. Стегозавърът, който е тревопасен, е един от най-разпознаваемите динозаври в света. Ейпекс е висок 3,3 метра и дълъг 8,2 метра от носа до опашката. Смята се, че екземплярът е бил едър и е живял достатъчно дълго, за да развие артрит.

Новият му собственик Кен Грифин (55 г.) е основател и главен изпълнителен директор на хедж фонда Citadel. Той обаче не планира да задържи Ейпекс за личната си колекция, а е решен да го дари на музей в САЩ, за да могат възможно най-много хора  да се запознаят с него. Екипът на Грифин, силно заинтересуван от природните науки, проучва тази възможност.

Милиардерът от няколко години проявява сериозен интерес към фосили на динозаври, като Ейпекс не е първото му юрско приключение. През 2018 г. Грифин дарява 16,5 млн. щатски долара на музея "Фийлд" в Чикаго, за да бъде показан най-големият динозавър, открит досега - титанозавърът Максимо. Той е намерен в Аржентина през 2014 г. , като дължината му е над 37 метра.

Интересите на богаташа Грифин се простират и отвъд фосилите на динозаври. Американецът, чието лично състояние възлиза на около 38 млрд. щатски долара според изданието "Форбс", е сред най-големите колекционери на произведения на изкуството в света. Смята се, че притежава творби и артефакти на стойност един млрд. щатски долара.

През 2021 г. Кен Грифин плаща 43,2 млн. щатски долара за копие на първото издание на Конституцията на САЩ, след което предоставя експоната на музей в Арканзас, за да може обществеността да получи достъп.

Интересът и страстта на Грифин към колекционерството се зараждат, както сам признава, при пътуване до Ню Йорк през 1999 г. Тогава той случайно влиза в аукционната къща "Сотбис" и е впечатлен от една от известните балерини, творение на Едгар Дега. Опитва се да я придобие, но неуспешно. "Наддах, наддах - последва удар с чукчето, но цената не беше предложената от мен, не бях готов да отида толкова високо", разказва богаташът пред изданието "Венити феър". "Никога през живота си не съм бил толкова разочарован… На следващия ден се обадих в "Сотбис" и предложих още по-голяма сума, за да купя творбата - това беше началото на моята страст към изкуството", спомня си Кен Грифин.

Оттогава е сред редовните участници в търгове. През 2020 г. дава 100 млн. щатски долара за творбата Boy and Dog in a Johnnypump на Жан-Мишел Баскиа, значително по-малко от сумата от 500 млн. щатски долара, платена пет години по-рано за други две произведения на изкуството: "Номер 17А" на американеца Джаксън Полък и Interchange на Вилем де Кунинг, информира електронното издание "Артнюзпейпър".

С придобиването на стегозавъра Ейпекс Кен Грифин е на път да окаже трайно въздействие върху колекционерите от най-висок клас, разкривайки привлекателността на праисторическите артефакти, отбелязват медии в САЩ.

/РБ/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки