site.btaСапфирите се образуват в огненото сърце на вулканите, а не дълбоко в мантията, каквато бе теорията досега

Сапфир, илюстрация: Пиксабей

Брилянтносините сапфири приличат на късчета небе, донесени на Земята, но австралийски и германски учени откриха, че тези скъпоценни камъни са от различна зона - тази между кората на планетата и магмата, извираща от мантията, средния слой на Земята, съобщи "Лайв сайънс".

Смята се, че сапфирите се образуват в самата мантия или в долните участъци на земната кора, обяснява главният автор на изследването Аксел Шмит, геолог от университета "Къртин" в Австралия, който ръководи работата, докато е в Хайделбергския университет в Германия. Но новото изследване установява, че вместо това сапфирите се раждат по-високо в кората, в сърцето на вулканите, където магмата се издига само на около 5 км под повърхността.

Качествените сапфири обикновено идват от пластови находища - речни седименти, които отмиват минералите от първоначалната им скала. Без тези изходни скали е трудно да се получи информация за това как са се образували скъпоценните камъни. Шмит и колегите му изследват масива Айфел в Западна Германия, създаден  от вулкани за дълъг период, започнал от периода креда (преди 145 милиона до 65 милиона години) до последното изригване преди 13 000 години.

"Вулканичният Айфелов масив има много прилики с базалтови вулканични полета, които често се определят като източници на депозити, съдържащи сапфир", каза Шмит. "Въпреки това, той е много по-млад", което го прави обещаващо място за изследване на химията и възрастта на сапфирите, намерени там.

Сапфирите са изградени от минерала корунд, който съдържа предимно чист алуминий и кислород. Но камъните могат да имат и несъвършенства, наречени инклузии, които влизат в скъпоценния камък, когато се формира. Използвайки съотношенията на радиоактивен уран и олово в тези инклузии, изследователите определят възрастта на сапфирите. Екипът също така разглежда различни версии на кислорода в сапфирите, които разкриват откъде идват химическите им градивни елементи. Те изследват 223 малки сапфирени зърна, които не са с качество на скъпоценни камъни.

Тези микроелементи разкриват, че сапфирите са се образували преди по-малко от 2,5 милиона години,  в края на вулканичната активност, която е формирала Айфеловия масив. Техните кислородни молекули са подобни на тези, открити в магмата, изнесени на повърхността, казва Шмит. Това означава, че сапфирите се образуват на границата между повърхностната скала - кората, и магмата.

Тъй като дълбочината на магмата в масива е известна, учените уточняват, че дълбочината на формирането е от 5 до 7 км.

/РБ/