site.btaДиректори наставници ще осигуряват допълнителна административна, педагогическа и управленска подкрепа в училищата

Директори наставници ще осигуряват допълнителна административна, педагогическа и управленска подкрепа в училищата
Директори наставници ще осигуряват допълнителна административна, педагогическа и управленска подкрепа в училищата
Снимка: Министерство на образованието и науката

Директори наставници да осигуряват допълнителен административен и управленски капацитет в училищната мрежа. Това е идея за нова национална програма на Министерството на образованието и науката (МОН), която беше обсъдена на среща между служебния министър на образованието и науката проф. Галин Цоков с представители на Регионални управления на образованието (РУО), съобщи пресцентърът на МОН.

Целта е опитни и успешни училищни директори да подпомагат с опита и лидерските си умения новоназначени и млади свои колеги, както и такива, които имат необходимост от допълнителна професионална подкрепа. Към момента има само идейна концепция, като след разработването и приемането на подобна национална програма, като по нея ще бъде финансирана дейността на директорите наставници.

"През последната година проведохме конкурси за назначаване на училищни директори по изцяло нови правила, които да отсяват не просто добри администратори, а истински образователни лидери. Това е много важно за цялостната промяна на системата", подчерта министър Цоков.

По време на срещата бе коментиран натрупаният опит от отминалите конкурси, както и започването на нови процедури за училища, които от години са без титуляр или директорът е навършил пенсионна възраст. "Знаем, че това е основен проблем за системата, но искахме да изчакаме максимално, за да приключат парламентарните избори. Същевременно не можем да допуснем хора с многогодишен опит, които са направили толкова много за своите училища, да бъдат загубени за системата", каза министърът.

В тази връзка МОН обсъжда нов проект на национална програма - "Директори наставници". Предвижда се бенефициенти по нея да бъдат Регионалните управления на образованието, които ще представят програма за работата на директорите наставници. Те ще се назначават по преценка на съответното РУО в диалог с работодателските организации и социалните партньори.

"Директори наставници ще могат да бъдат ръководители на училища с доказан опит и постижения, които към момента на действие на програмата не заемат длъжността директор", каза Наталия Михалевска, началник на кабинета на министъра на образованието и науката. По думите й обсъжда се част от тяхната дейност да бъде индивидуално и групово менторство, непрекъснат мониторинг на процесите в училищата, организиране на форуми, тренинги и обучения, подготовка на материали, майсторски класове и други. Работата им в училищата ще бъде насочена както към новоназначените директори, така и към педагогическите специалисти, учениците, родителите и институциите.

"Директорите наставници ще подпомагат и методически, и с подкрепящи функции на РУО, като могат да бъдат включени в комисии със заповед на началника на съответното регионално управление за изпълнение на конкретни задачи в едно или няколко училища", обясни Наталия Михалевска. Предвижда се в дългосрочен план да се създават екипи от директори наставници, които да оказват и методическа помощ на място при конкретни ситуации и за методическа подкрепа при управление на училищната мрежа, стана ясно от думите й. Ще се обсъжда и осигуряването на възможности за съвместни работни формати на директори наставници от различни региони за решаване на сходни предизвикателства и теми.

Както писа БТА, конкурси за директори на 481 общински и държавни училища във всички области на страната започнаха от 18 юли, съобщи вчера пресцентърът на МОН.

Те ще се организират по новите правила, приети от МОН в началото на годината, като изборът на директори е ориентиран не просто към намирането на администратори, а към търсене на образователни лидери, които биха допринесли за промяната в българското образование. Гарантирането на публичност във всеки един етап от тяхното провеждане е основен приоритет.   

Новият тип конкурси измерват и умения за прилагане на нормативната уредба според спецификата на училището, индивидуалните потребности на учениците и работата с общността в съответното селище или квартал.

 

/ТС/

news.modal.header

news.modal.text

Към 10:13 на 24.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация