site.btaУчени разкриха ключов фактор за изблика на живот по време на Камбрийския взрив

Учени разкриха ключов фактор за изблика на живот по време на Камбрийския взрив
Карта на Китай. Илюстрация: БТА

Китайски изследователи откриха връзка между насищането на океаните с кислород и бурната ранна еволюция на животните, хвърляйки нова светлина върху Камбрийския взрив, предаде Синхуа.

Камбрийският взрив е настъпил през периода камбрий, преди около 541 милиона години. Тогава се наблюдава бързо нарастване на биологичното разнообразие, морфологичните различия и екологичната сложност на първите животни.

Досега се смяташе, че възникването на Камбрийския взрив се дължи на глобалното насищане на древния световен океан с кислород. Последните открития обаче показват, че ранните животни са имали достатъчно кислород и тяхната потребност е била задоволена.

Някои учени смятат, че океанското насищане с кислород е по-скоро следствие от Камбрийския взрив, отколкото причина. Така връзката между увеличаването на кислорода в океанските води и бурната ранна еволюция на животните става съмнителна.

За да придобият представа за морските местообитания по време на Камбрийския взрив, изследователи от Китайския университет за наука и технологии анализирали съдържанието на барий и изотопния състав на камбрийски черни шисти от региона на река Яндзъ в Южен Китай. Те открили, че глобалното насищане на океана с кислород по време на прехода от едиакарий към камбрий е намалило количеството барий в световния океан чрез утаяване на барит.

Високите концентрации на барий във водата са пречка за оцеляването на водните животни. Премахването на вредния за животните барий най-вероятно е подобрило условията за обитаване на морето и е довело до Камбрийския взрив за ранните животни, смятат учените в новото изследване. То е публикувано в списание National Science Review.

/ХК/