site.btaВ „Страната на усмивките“ любовта отстъпва на дълга към родината
Това е една от най-великолепните оперети – и като музика, и като сюжет, и като прекрасна любовна история. Но тази любовна история не е на първи план, нещата са доста по-дълбоки. Има едно противопоставяне на двата свята – Запад и Изток, с всичките им традиции, обичаи, вярвания, религии и една непреодолима пропаст. Това казва пред БТА режисьорът проф. д-р Виолета Горчева по повод премиерата на „Страната на усмивките“ от Франц Лехар.
Творбата, която не е играна на софийска сцена от почти 30 години, се поставя от учебния оперен театър на Националната музикална академия „Проф. Панчо Владигеров“ (НМА) в партньорство с „Кантус фирмус“ и Националния музикален театър, на чиято сцена се играе. Събитието е част от програмата на „Европейски музикален фестивал“.
Решихме да направим това заглавие, защото в НМА има много студенти от Китай, искаме да покажем, че нашите колеги могат да пеят и да говорят на български, казва пред БТА Антонио Дачовски, изпълнител и председател на студентския съвет в НМА, който тази година отбелязва четвърт век от основаването си.
Андреа Хе, в ролята на принц Су Чонг, е китайски тенор. Пред БТА казва, че „Страната на усмивките“ ще е интересна на публиката, защото има много диалог, много танци и доста предизвикателства за самите артисти. „Пея на български, което също е предизвикателство, но хората в екипа са много мили с нас, говорим на италиански и английски. Мисля, че сме много добър екип“, коментира тенорът.
„Започнахме репетициите през януари, а колегите от Китай толкова добре си направиха емоционалното изграждане на образите и говора, че не можем да разберем, че тези хора не са живели в България преди това“, добавя Антонио Дачовски. По думите му „Страната на усмивките“ е необичайна любовна история: „По принцип, оперетата носи весело настроение, но тук разбираме как дългът към любовта отстъпва на дълга към родината. Това е една романтична оперета в три действия, по време на която публиката ще мине през много различни настроения, плач, тъга, смях“.
„В тази оперета става дума за два много различни свята, но не мисля че има добро и лошо. Дори във второ действие, когато се появява един много негативен образ, се оказва че той всъщност не е толкова негативен, а просто има различна гледна точка от останалите“, разказва Елеонора Джоджоска, в ролята на Лиза. „Колкото и да сме еднакви като хора, идвайки от различни страни, това може да се окаже лек проблем – в любовта и във всичко останало“, допълва младата певица от , която тази година завършва четвърти курс в НМА.
„Когато Лехар пише тази оперета, Европа се отваря към Изтока, и той навлиза масирано. Всичко това е проектирано в „Страната на усмивките“, разказва проф. д-р Виолета Горчева. Допълва, че „Страната на усмивките“ е тип веристична оперета, а това, което я доближава до веристичната опера, са разгърнатите финали. „Тези оперни финали запазват своята конфликтност и мелодика, което е много характерно – и за Лехаровата, и за Пучиниевата музика – мелодика, естественост, красота, изящество и естетика“, казва проф. Горчева.
Известно е, че Пучини много се е възхищавал на Лехар и е искал да напише оперета, а Лехар е искал да напише опера. „Така че влиянията между двамата са много ярки тук. Музиката е лежерна, невероятно красива, и, разбира се, в европейски стил, с неминуеми препратки към китайската музика“, обобщава режисьорката.
„Страната на усмивките“ е създадена по либрето на Лудвиг Херцер и Фриц Ленер-Беде през 1929 година. Оперетата става особено популярна с арията на Су Чонг – Dein ist mein ganzes Herz, която присъства в репертоара на най-големите оперни и оперетни тенори по света. В основата на творческия екип са режисьорът проф. д-р Виолета Горчева и проф. д-р Деян Павлов – диригент и ръководител на катедра „Музикално-сценично изкуство“ в НМА. Сценографията и сценичният дизайн са на Пеньо Пирозов. Хореографското решение е на проф. д-р Мария (Маша) Илиева, проф. д-р Желка Табакова и гл. ас. д-р Радослав Радев. Асистент-режисьори са Антонио Дачовски, Станислава Ризова, Георги Петрушевски, Моника Макавеева и Габриела Маринова.
Автор – Даниел Димитров
Оператор – Красимир Михайлов
Монтаж – Валя Ковачева
/РБ/
news.modal.header
news.modal.text