site.btaГалерия „Мисията“ представя изложба на Волфганг Ниблих и Антония Дуенде
Волфганг Ниблих и Антония Дуенде представят свои творби в галерия „Мисията“ по повод празника на българската просвета и култура и на славянската писменост. Експозицията „Слова – прозорци / Wörter als Fenster“ може да бъде разгледана от 27 май до 14 юни, съобщават организаторите.
Събитието се организира от Държавния културен институт към министъра на външните работи в партньорство с Посолството на Федерална Република Германия. Откриването на изложбата ще се състои с участието на извънредния и пълномощен посланик на Федерална република Германия в София Ирене Мария Планк. На събитието ще присъства и директорът на "Гьоте институт"-България д-р Кирстен Хакенброх, а приветствени думи ще произнесе известният график изкуствовед проф. Спартак Паскалевски, уточняват от екипа.
„Това, което обединява двамата автори е, че вече десетилетия наред те интегрират в творбите си писмени знаци и фрагменти от текстове и така словото се превръща в своеобразен прозорец към други светове. В техните картини текстът поражда многопластови асоциации и не на последно място въздейства естетически като пластичен елемент в композициите“, казват организаторите.
Волфганг Ниблих още от 1985 г. насам изследва игрово взаимодействията между шрифт и картина. Цикълът му „Картини от слова“ е един от най-обхватните, редом до цикъла „Книга“. „Понякога една картина е онази искра, която ражда текст, понякога една дума, едно изречение, текст от ръкопис на латиница, уникод или фиктивно писмо, оставящо отворено пространство за интерпретации, е поводът за създаване на картина“, казва авторът. Другият цикъл, който Ниблих представя в изложбата се нарича „Картини с цип“. Това са творби на две нива, които могат да се гледат както отворени, така и затворени. В затворено състояние те крият тайна. Играта между затворено и отворено състояние ни позволява да хвърлим поглед през прозореца на фантазията, чрез слово и образ да съзерцаваме външното и вътрешното пространство. Така възниква едно трето ниво, а може би и още едно – това във въображението на зрителя, разказват от екипа.
По думите им интересът на Антония Дуенде към използване на фрагменти от текстове, на символи и сакрални знаци в картините си възниква през 2005 г., когато в държавната библиотека в Берлин открива копие от така наречената „Башчанска плоча“, Хърватия (около 1100 г.) с текстове на глаголица, от която тя започва да снема фротажи на ръчна китайска хартия и в последствие да ги дообработва многослойно с акварел. Така възниква цикълът „Глаголически следи“. В следващ етап Антония Дуенде започва да добавя други кодови системи чрез рисунка и фротаж, като например нотни партитури, фрагменти от текстове на различни азбуки, на древни сакрални символи (от богомилски стечки, от тракийски гробници, от неразчетения още Дискос от Фестос на о-в. Крит и др.), инициирайки в картините си диалог между различните култури. По този начин тя се стреми да постави глаголическите писмени знаци и тези на кирилица, както и символния език на богомилите и траките в един глобален контекст чрез собствен художествен език – в цикъла „Сакрални преплитания“. Най-новите ѝ творби (смесена техника на платно) от циклите „Острови на словото“ и „Вавилонска кула“, много от които представени в изложбата, са визуална метафора на стремежа на индивида към духовно израстване чрез сугестивната сила на словото, казват още от екипа на събитието.
/ВСР
/АКМ/
В допълнение
Избиране на снимки
Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.
Изтегляне на снимки
Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите
news.modal.header
news.modal.text