site.btaВиенският музей „Албертина“ показва творби на Ева Березин

Виенският музей „Албертина“ показва творби на Ева Березин
Виенският музей „Албертина“ показва творби на Ева Березин
Ева Березин Thick Air, 2021 Акрил и масло върху платно Албертина, Виена © Ева Березин Снимка: Албертина, Виена

Виенският музей „Албертина“ представя творби на унгарската художничка Ева Березин, която от 1976 година живее и работи в австрийската столица.

В картините й може да се говори за среща на хумора с ужаса, на красивото с грозното и отблъскващото, разказва директорът на „Албертина“ Албрехт Шрьодер. В живописно-графичните светове на художничката има гротескни фигури и странни фантастични същества.

Широката тематична палитра, която включва както странното, така и трагично екзистенциалното, варира от привидно средновековни зверства до ежедневни баналности и хумористични, иронични епизоди. Художественото въображение сякаш извира от света на сънищата. Платната на Березин са изпълнени с призрачни фигури, излезли от омагьосани дълбини. Тя пренася фантастични същества от чудни вселени в живописна, а със скулптурите си - и в триизмерна реалност, казват от виенския музей.

Освобождаването на подсъзнателното и съпътстващата го творческа сила са тясно преплетени със семейната история и биография на художничката. Едва след смъртта на майка си през 2007 година Березин открива дневниците ѝ, които тя пише през 1945 година, когато успява да се спаси от Холокоста. Както в повечето семейства на оцелели, за тази тъмна глава никога не е говорено. Березин успява да разчете дневниците и така за първи път научава за загубата на безброй членове на семейството в нацистките концентрационни лагери.

Освобождаването на потисканото бележи началото на една артистична преориентация, напомняща митологичната история за феникса, който възкръсва от пепелта. Изкуството на Березин улавя непоносимото, трагично травматичното и екзистенциалното, казват от "Албертина". Авторката тематизира насилието и силата на неосъзнатото във всяка своя творба. 

В живописно-графичните светове на художничката, изпъстрени с весели цветове, се срещат хибридни и гротескни фигури и странни фантастични същества. Тя често дарява своите обекти с животинско поведение. И обратното, многобройните животни, които обитават картините на Березин - кучета, котки, магарета, жаби, попови лъжички, птици - от сови до чапли, октоподи и цели армии от мишки - носят човешки черти. Разкрива се една художествена вселена, която сякаш се е разпаднала по шевовете, тържествуваща с безброй пакости. Моменти на безсмислици, гротескни сцени, сливащи се в апотеоз на загадъчното и маргинализираното.

Изкривяването на обичайните гледни точки, прекъсването на перспективата и преобръщането на обстоятелствата напомнят карнавални състояния или внушават маниерно преувеличени експерименти, за художничката няма фалшиви жестове, нe съществува фалшива живопис, отбелязват от "Албертина".

Изложбата „Ева Березин. Thick Air“ е отворена до средата на септември.

(Снимката може да бъде използвана само като илюстрация към тази новина)

/ТС/

news.modal.header

news.modal.text

Към 03:19 на 23.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация