site.btaСоциалните и емоционалните умения ни правят хора в света на изкуствения интелект, каза проф. Андреас Шлайхер от ОИСР

Социалните и емоционалните умения ни правят хора в света на изкуствения интелект, каза проф. Андреас Шлайхер от ОИСР
Социалните и емоционалните умения ни правят хора в света на изкуствения интелект, каза проф. Андреас Шлайхер от ОИСР
Снимка: Минко Чернев/БТА

Когато говорим за социално-емоционалните умения, става въпрос за кураж, смелост, съчувствие, възможност и усещане да се справяме с емоциите си, да живеем с другите и да общуваме с други хора. Социалните и емоционалните умения ни правят хора в света на изкуствения интелект. Това е начинът да бъдем творчески, да бъдем мотивирани и да подпомогнем нашата икономика. Това е структрурата на демокрацията и на обществото, и е начинът да живеем по-добре заедно, каза проф. Андреас Шлайхер, директор на образователния департамент на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) при представянето днес на данните за България от единственото по рода си глобално проучване на ОИСР за социално-емоционалните умения на 15-годишните ученици.

Проучването се прави за втори път и обхваща над двадесет държави от четири континента, а фондацията "Лъчезар Цоцорков" обезпечава включването на България в него. У нас изследването е проведено сред 3012 ученици и 555 учители от 80 училища в цялата страна, като въпросниците са попълвани от учениците, учителите и директорите на училищата.

Проучването на ОИСР представя изводи по пет ключови области от социално-емоционалното развитие на учениците: прогресивност (любознателност, приемане, творчество), отговорност (самоконтрол, упоритост, мотивация), свързаност (социалност, асертивност, енергичност), сътрудничество (емпатия, доверие) и самообладание (устойчивост на стрес, оптимизъм, контрол на емоциите), които имат директна връзка с академичния и житейския успех на младежите.  С оглед на ниските образователни резултати, засечени от PISA и националното външно оценяване, социално-емоционалното образование предлага възможно решение и подход, който може да обърне негативната тенденция у нас.

Проф. Шлайхер отбеляза, че е трудно да се намери място в образователната система за този творчески подход и тя е пренаселена с различни други теми, и е трудно учениците да са творци и да са творчески настроени, а и учителите да имат такъв подход. Често пъти това, което виждаме в образованието са оценките - по математика, по точните науки и по различните предмети, а нашата цел с това проучване е да направим невидимото видимо, обясни той.

Социално-емоционалните умения не са даденост, а са нещо, което може да развиваме. Резултатите от проучването са тревожни и се оказва, че 15-годишните ученици са по-малко любопитни и по-малко творчески настроени от 10-годишните деца. Виждаме, че образованието се справя много добре в преодоляване на разликите между двата пола, защото момчетата и момичетата се справят почти еднакво добре в математиката и в точните науки, но при социалните и емоционални умения има огромна разлика между двата пола, заяви проф. Шлайхер

Той каза, че в България са се положили големи усилия, за да се преодолеят разликите между двата пола и в социално отношение при обучението по математика и точните науки. Но при социалните и емоционалните умения разликата е огромна, и те не се преподават в училище, но трябва да се създава среда и умения за тях подчерта директорът на образователния департамент на ОИСР.   

Служебният заместник-министърът на образованието и науката Наталия Митева каза, че е изключително важно политиките, инвестициите и програмите да "стъпват" на много детайлни и конкретни данни за нашите деца и ученици. Тя отбеляза, че се променят програмите и методите на преподаване, и подчерта, че това може би е ключовият фактор за успеха на образователните системи в световен мащаб и у нас.

На откриването на форума "Овластяваме новото поколение" присъстваха вицепрезидентът Илияна Йотова, служебният министър на образованието и науката проф. Галин Цоков, Димитър Цоцорков - учредител и член на Управителния съвет на фондацията "Лъчезар Цоцорков", проф. Андреас Шлайхер, директор на образователния департамент на ОИСР, представители на синдикатите в образованието, преподаватели от висши училища.

В следобната програма на форума "Овластяваме новото поколение" обръщение с видео към участниците направи първата дама на Украйна - Олена Зеленска.

/ХК/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 01:51 на 22.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация