site.btaНе може да има позитивно образование, ако няма благополучни учители, каза служебният министър Галин Цоков

Не може да има позитивно образование, ако няма благополучни учители, каза служебният министър Галин Цоков
Не може да има позитивно образование, ако няма благополучни учители, каза служебният министър Галин Цоков
Снимка: Благой Кирилов/БТА

Не може да има позитивна образователна среда, не може да има позитивно образование, основано на позитивната психология, ако няма благополучни учители. Ако няма учители, които имат степен на благосъстояние и предават това на своите ученици. В рамките на тази тема са точно тези два проблема - благосъстоянието, социалното благополучие на учителите, на другите педагогически специалисти, на непедагогическия персонал и развитието на позитивната образователна среда, каза служебният министър на образованието и науката проф. Галин Цоков на националната конференция "Благосъстоянието и позитивната училищна среда за учителите и непедагогическия образователен персонал като фактори за повишаване качеството на образованието", организирана от Синдиката на българските учители (СБУ) при КНСБ.

Той отбеляза, че една от лабораториите за училищни иновации през тази година е насочена към позитивното образование и развитието на позитивната образователна среда. Министър Цоков поздрави председателя на СБУ д-р Янка Такева, защото организира конференции, които са насочени към най-важните теми в образователната система. Благодарен съм на д-р Такева, че от няколко години започна тази тема и тя влезе в обучението на участниците в Академията към Синдиката на българските учители и стотици учители, и училищни директори се докоснаха до този проблем, до тази тема, каза министърът. 

В последните години се натрупаха много и съществени проблеми и промени в нашето ежедневие. От една-две години сме излезли от една безпрецедентна криза, свързана с разпространението на епидемия, пандемия, нещо, което не всяко поколение е преживявало. Това не може да не се отрази на нивото на стрес, на тревожност - не само на учениците, но и на учителите, и на другите педагогически специалисти, каза министър Галин Цоков. Той добави, че тази тема е изключително важна и може би през следващите месеци и седмици трябва да се работи съвместно за по-сериозни изследвания и интервенции за благосъстоянието и социалното благополучие на учителите, защото те са в основата на развитието на позитивната образователна среда. Тази тема е толкова важна, защото е свързана и с нашите деца, и ученици, подчерта образователният министър.

Има едно изследване, свързано с поколенията, които се родиха по време на пандемията, и то показва, че децата, които до една-две години са били само вкъщи и които трябва сега да са субект на ранното детско развитие, имат ограничено развитие в своите социални и емоционални умения, защото са общували, основно с родителите си и с близкото си обкръжение. Има много проблеми, които се натрупват в обществото и в образователните системи, които трябва много бързо да намерят решения, заяви министър Галин Цоков.

Той подчерта, че е важно развитието на позитивната образователна среда, защото тя намалява агресията и агресивното поведение, намалява насилието в образователните системи. Има десетки изследвания, още отпреди пандемията, за това. Развитието на позитивната образователна среда повишава и мотивацията на учителите, както и на учениците, защото в рамките на изграждането на позитивни отношения, в търсене на смисъл на това, което се прави, на чувството на това, че си част от нещо по-голямо, се повишава мотивацията на хората, които осъществяват тази дейност. Това означава възможност и за повишаване на академичните постижения, както и на личностното развитие, на развитието на силните страни на децата и на учениците. Към това се фокусира съвременното образование, при все по-широкото прилагане на компетентностния подход, каза образователният министър. 

През последните месеци говорим със социалните партньори, че трябва да се преорентираме от възпроизвеждане на знания към формиране у децата на умения за живота и в това е ролята на позитивната образователна среда, която развива техните силни страни, уменията им за живота, емоционалната и социалната им интелигентност, каза министър Цоков. Той добави, че това са бъдещите успешни хора в обществото и припомни, че вчера е бил в училище в Тервел, в което двама първокласници са намерили голяма сума пари и са я върнали. Тези деца имаха "страхотна българска учителка", която каза, че не трябва да обучаваме нашите деца само да пишат и да четат, а да ги възпитаваме и да развиваме силните им страни, като добротата, честта и отговорността. Нашата образователна система има изключителни примери за това и трябва да ги подчертаваме, и да ги правим достояние на обществото. Тогава може би всички ще станем по-добри и по-благополучни, заяви министър Галин Цоков.    

 

/АКМ/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 04:22 на 22.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация