Експерти дискутират бъдещето на текстилната индустрия и облеклата на Фестивала на Новия европейски Баухаус

site.btaБързата мода се променя, каза Паскал Моран, изпълнителен президент на френската Федерация за висша мода и мода

Бързата мода се променя, каза Паскал Моран, изпълнителен президент на френската Федерация за висша мода и мода
Бързата мода се променя, каза Паскал Моран, изпълнителен президент на френската Федерация за висша мода и мода
Снимка: Антоанета Маркова/БТА

Модната индустрия не е регулирана, но това вече се променя, "бързата мода" също се променя. Това каза в дискусия за текстилната и модна индустрия и устойчивото й развитие занапред Паскал Моран, изпълнителен президент на френската Федерация за висша мода и мода и член на борда на Европейския алианс за мода.

Дебатът с модератор Агниешка Олексин-Вайда, лектор по климатичните промени и директор на Института за устойчиво развитие и околна среда в университета "Лазарски "в Полша бе сред събитията в деня, преминаващ под знака на модата на Фестивала на Новия европейски Баухаус в Брюксел. За бъдещето на модата и на облеклото, както и на индустриите, които го осигуряват, говориха още Пол Керсенс, съосновател и директор на организация за поправка на дрехи United Repair Centre от Нидерландия и словашката дизайнерка Мария Щранекова, която се е посветила на новаторски и устойчив подход в модата и преподавател във Факултета по мултимедийни комуникации на чешкия университет „Томаш Бата“.

Европейската комисия предложи стратегия за текстилната индустрия до 2030 г., която залага на това облеклата да бъдат устойчиви, да могат да се рециклират и да се използват повторно. Един от принципите в стратегията е, че „бързата мода вече не е на мода“. Текстилният сектор и производството на облекла е индустрия, в която са заети над 1,5 милиона души в Европа, припомни статистиката Олексин-Вайда. На всеки европеец се падат по 11 килограма текстилни отпадъци годишно, а модната индустрия и обработването на текстила са с огромен принос в замърсяването на околната среда.

Бързата мода, която позволява да си купиш дреха за две или за пет евро, се променя сама, каза Моран. Той посочи свръхпроизводството като един от водещите проблеми пред модната и текстилната индустрии. Друг основен проблем според Моран, който е икономист, е в данните за този сектор. „Нуждаем от данни в модата, за да установим точно кой материал, коя технология на производство как влияят на околната среда и качеството на живот. Нужно е да се опираме на науката и затова са нужни данни“, поясни той и добави, че в разговорите за бъдещето на индустрията трябва да се отчитат и социални фактори, полово равенство и много други ценностни фактори. 

Пол Керсенс приветства стратегията, предложена от Европейската комисия. Нашият център всъщност е за поправка на текстилната индустрия, каза той. Преди две години ние говорихме за тези проблеми и сякаш никой не ни чуваше, а сега има стратегия и след няколко години всички европейски страни ще трябва да променят законодателството си. Тази стратегия предлага холистичен подход и възможност за избор на форми на дизайн и развитие на нови технологии, добави той.  

Промяната трябва да започне от всеки от нас, убедена е дизайнерката Мария Щранекова. За нас, дизайнерите, творчеството и устойчивостта са важни, но най-важен е потребителят. Той избира дали ще прилича на всеки друг човек или ще е уникален и ще носи дрехи, създадени само за него, каза тя. „Всяка моя колекция да отразява философията ми и това, което харесвам. Аз държа на опазването на околната среда, на устойчивите решения, посланието ми към потребителите е да обичат дрехите си. Искам да върна нормалността в модата, да я позабавя. Много млади хора казват, че устойчивата мода не е много привлекателна и се опитвам да предложа интересни модели, които да ги накарат да заобичат устойчивата мода“, каза тя. Етикетите на дрехите й имат инструкции към клиентите как да се грижат за себе си. Надписът е за съдържание 100 процента на вяра, надежда и любов. „Винаги мисля как ще се чувстват хората в дрехите, които правя. Тези етикети са скритото ми послание към клиентите“, каза дизайнерката. 

***

Новият европейски Баухаус е инициатива на Европейската комисия, обявена в рамките на Европейската зелена сделка от председателя на ЕК Урсула фон дер Лайен в речта й за Състоянието на съюза през 2020 година. Инициативата има за цел обвързване на творчество и технологии за създаване на среда за живот на хората по нов начин, който да отговаря на принципите на зеления преход, като се следват три основни принципа: устойчивост - търсене на хармония с околната среда, нулево замърсяване на природата и кръгова икономика; приобщаване - осигуряване на достъп и включване на всички членове на обществото; естетика - търсене не само на функционалност, но и на стил, като се почерпи вдъхновение от изкуството и културата.  Фестивалът на Новия европейски Баухаус тази година се провежда от 9 до 13 април в Юбелпарк и в залите на Музея за изкуства и история в Брюксел. Програмата предвижда десетки интерактивни сесии, демонстрации и дискусии с дизайнери и архитекти, концерти.

БТА е медиен партньор на събитието.

/ТС/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 03:09 на 22.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация